duminică, 28 noiembrie 2010
Catedrala Sf. Stefan - simbolul Vienei
Stephansdom sau Catedrala Sf Stefan a supravietuit catorva razboaie si a devenit simbolul libertatii Vienei. Cladirea in stil gotic a fost construita in anul 1147. Caracteristica sa principala, acoperisul din tigla taiata sub forma de diamante, a fost adaugat ulterior, in anul 1952.
Cele mai importante evenimente gazduite de catedrala il au ca personaj central pe Mozart, nunta si inmormantarea geniului muzical vienez avand loc intre peretii acesteia.
Impresioneaza:
Turnul inalt de 135 m sau “Batranul Steve”, care permite, dupa urcarea a 343 de trepte in spirlala, admirarea unor panorame surprinzatoare ale orasului.
Turnul Nordic sau Nordturm, neterminat, dar avand adaugate in structura de varf elemente renascentiste; accesul este mai usor, facandu-se prin intermediul unui lift.
Clopotul Pummerin, unul dintre cele mai mari din lume, adapostit de Turnul Nordic, se face auzit in tot orasul in noaptea de Anul Nou.
O5 – simbolul sculptat in piatra, in fata masivei porti frontale are o semnificatie istorica. Numarul 5 provine de a cincea litera a alfabetului, E, care impreuna cu O formeaza OE – abrevierea de la Österreich (Austria), un cod ascuns menit a simboliza rezistenta fata de anexarea Austriei de catre Germania.
Altarul, o piesa impunatoare, parte a tezaurului national.
Amvonul din piatra, aflat in mijlocul naosului, poarta imaginile celor patru Parinti ai Bisericii latine: Ambrosie, Jerome, Grigore si Augustin. Un auto-portret rar al artistului (Anton Pilgram) se afla imediat sub scari. Busola reprezentata in tablou marcheaza punctul de tranzitie spre perioada Renasterii, cand artistii au inceput sa iasa din anonimat, devenind cunoscuti.
Balustrada amvonului este acoperita cu simboluri interesante: soparlele - animale de lumina, reprezentari ale animalelor considerate malefice si "Cainele Domnului" din partea de sus – aveau menirea de a proteja predica de influentele rele. Cercurile delimitate in trei parti, reprezentand Sfanta Treime si cele in patru parti, reprezentand cele patru anotimpuri se desfasoara sus, respectiv jos.
Neobisnuit pentru secolul al 17-lea este si mormantul Imparatului Frederick III, pe care sunt pictate creaturi inspaimantatoare care incearca sa-l trezeasca pe imparat.
Patronul catedralei este Sfantul Stefan, primul martir crestin.
Alaturati-va celor 3 milioane de turisti care viziteaza anual Catedrala Sf. Stefan din Viena.
sâmbătă, 27 noiembrie 2010
Legenda etiopiana
Regina din Saba (Regina Sheba) si Regele Solomon nu sunt doar personaje legendare. In secolul al IV-lea, in timpul Imperiului Axum, a luat nastere Biserica Ortodoxa Etiopiana, aceasta ramanand un pilon al culturii etiopiene, si astazi 51% din populatie apartinad acestei biserici.
Impresionata de intelepciunea si bogatia marelui rege, regina din Saba i-a daruit acestuia 4,5 tone de aur, pietre pretioase si aromate, iar el i-a promis ca ii va da orice lucru pe care aceasta il doreste. Traditia spune ca din relatia celor doi s-a nascut un fiu, regele Menelik I, care s-a intors la Ierusalim de doua ori, prima data cand a implinit 22 de ani si a aflat cine este tatal sau – marele rege Solomon primindu-l cu mare fast, iar doua oara pentru a fi uns rege al Etiopiei de catre chiar tatal sau.
Se pare ca la intoarcere Menelik I a adus in Etiopia nu doar pe fiul marelui preot evreu cu o escorta extrem de numeroasa de nobili evrei, dar a adus si Chivotul Legamantului (in care se aflau Tablele Legii date de Dumnezeu lui Moise), pe care Statul Etiopian pretinde ca il detine, in original, pana astazi.
Datorita acestor evenimente, etiopienii ajung sa fie "popor ales", onoare intarita prin acceptarea crestinismului ca religie de stat inca din secolul 4, in timpul Regatului de la Axum, al carui fondator este insasi Regele Menelik I. O serie de victorii impotriva musulmanilor a dat Regatului cu capitala la Axum control asupra drumurilor comerciale spre Marea Rosie, devenind cel mai puternic stat intre Imperiul Roman de Rasarit si Persia, cu legaturi comerciale cu Grecia, India, Arabia, Roma, Egipt.
Realizarile politice si economice ale acestei dinastii crestine care are descendenti in linie dreapta de la regele Solomon si fiul sau Menelik I continua pana in epoca moderna, pana in anul 1974, cand progresistul rege Haile Selassie a fost inlaturat printr-o sangeroasa lovitura de stat.
Cascada Nilul Albastru
Sursa: http://www.crestinortodox.ro/pelerinaje/pelerinaj-etiopia-ortodoxa-96958.html
Bisericile in stanca din Lalibela, Etiopia
Micul oras Lalibela din Etiopia este gazda unora dintre cele mai uluitoare vestigii sacre din lume: un ansamblu de 11 biserici cioplite in piatra, fiecare sculptata in intregime, dintr-un singur bloc de granit, cu acoperisul aflat la nivelul solului.
Dintre cei 8 000 -10 000 de locuitori ai orasului, peste 1.000 sunt preoti. Ritualul religios este esential pentru Lalibela, cu procesiuni regulate, posturi extinse, multimi de preoti cantand si dansand. Acest lucru, combinat cu arhitectura religioasa extraordinara si simplitatea vietii dau acestui oras un aer atemporal, facand atmosfera aproape biblica.
Orasul este situat in statul federal Amhara, la o atitudine de 2.500 metri. Daca nu ar fi existat aceste biserici extraordinare, Lalibela aproape sigur nu ar fi aparut pe radarul turistic din Africa.
In timpul dinastiei Zague (1137-1270) orasul era capitala dinastiei. Regele Gebra Maskal Lalibela, care a si schimbat numele orasului in cel actual, a incercat sa reconstruiasca aici Noul Ierusalim; pe de oparte pentru a castiga sustinerea preotilor prin ridicarea de lacase de cult, pe de alta parte pentru locuitorii care nu isi puteau permite un pelerinaj. Multe din cladirile Lalibeliei din acea perioada purtau numele cladirilor din Ierusalim. Insa nu copiau deloc stilul arhitectonic al acestora, fiind intr-adevar unice.
Interesant este faptul ca bisericile nu au fost construite ci excavate. O legenda populara aminteste de ajutorul ingerilor care au participat la constructie. Una dintre biserici, Bet Maryam, contine un stalp de piatra pe care regele Lalibela a scris secretele cladirii bisericilor, inscriptii la care doar preotii au acces.
Proiectul regelui Lalibela de a obtine ajutorul bisericii a avut doua rezultate neasteptate: crearea unui loc sfant de o frumusete de neegalat si convertirea regelui la o viata religioasa. Dupa 20 de ani de conducere, a abdicat tronul pentru a deveni pustnic, traind intr-o pestera si mancand numai radacini si legume. Si in prezent regele Lalibela este considerat a fi unul dintre cei mai mari sfinti crestini etiopieni.
Bisericile sunt folosite inca de la constructie, din secolul al 12-lea si in prezent. Primii europeni care au vazut aceste situri sfinte extraordinare au fost exploratorii portughezi in 1520,unul a notat in jurnalul sau ca obiectivele turistice au fost atat de fermecatoare, incat se asteapta ca cititorii descrierilor sale sa-l acuze de faptul ca ar minti.
Unicitatea este data de:
Acoperisurile situate la acelasi nivel cu solul; se coboara prin scari inguste. Bisericile sunt interconectate prin tuneluri si trecatori.
Din cele11 biserici ortodoxe, 4 sunt separate de roca din care au fost create iar celelalte 7 au un perete sau chiar acoperisul unit cu aceasta. Bisericile sunt grupate in doua diviziuni separate de canalul Iordan care reprezinta raul Iordan in incercarea de a construi noul Ierusalim.
Simbolurile reigioase sunt omniprezente in sculpturile in piatra bazaltica rosiatica.
Bet Giorgis (Biserica Sf. Gheorghe), una dintre cele mai spectaculoase biserici din ansamblul celor 11, are acoperisul sculptat in forma de cruce, dimensiuni perfecte si precizie geometrica. Este numita "a opta minune a lumii". Conform istoriei etiopiene, biserica a fost construita in urma unei viziuni pe care a avut-o regele Lalibela, in care Dumnezeu si Sfantul Gheorghe i-au explicat exact cum poate fi construita biserica.
In "Grupul de Nord", vizavi de biserica Sf. Gheorghe, se afla o alta constructie notabila. Biserica Beta Medhane Alem, gazduieste Crucea Lalibela si este considerata a fi cea mai mare biserica monolit din lume, o copie dupa biserica Sf. Maria din Zion, Axum.
Beta Maryam (Biserica Sf. Maria) – probabil cea mai veche dintre biserici. In peretele de est al bisericii exista o serie de ferestre geometrice sculptate pe verticala: o cruce malteza intr-un patrat, un semi-cerc de genul celui de pe Axum Stelae, o cruce latina si o fereastra simpla, patrata.
Alte simboluri precum: Steaua lui David in combinate cu o cruce malteza, un Soare cu fata umana zambitoare flancat de 8 roti cu spite, scene din Bunavestire.
Bisericile sculptate din piatra au fost inregistrate ca patrimoniu al UNESCO in 1978.
joi, 25 noiembrie 2010
Castelul Linderhof, Germania
Sub indrumarea arhitectului sau, Georg Dollmann, au inceput lucrarile la Castelul Linderhof, care urma sa devina nu un castel reprezentativ pentru Bavaria, ci mai degraba un refugiu pentru regele Ludovic al II, al carui caracter retras era mereu in cautare de locuri care sa ii ofere linistea si protectia necesare afirmarii personalitatii sale singuratice, precum au fost si castelele Neuschwanstein si Chiemsee.
Interiorul castelului este atat de bogat in detalii incat dupa vizita rapida, condusa de un ghid, te simti coplesit si te incearca deja regretul ca nu vei retine prea multe. Imposibil sa nu iti ramana in minte, adanc impregnata, aceasta pasiune a regelui pentru poveste si arta, pentru a da fiecarei camere un concept si a-l ilustra in cele mai mici detalii, de la scenele pictate si decoratiunile abundente, pana la manerele usilor.
Regasesti astfel muzica si simbolurile artelor, alegorii ale continentelor si zodiilor, simboluri ale gradinaritului, pescuitului si agriculturii precum si scene sau picturi amintind de Versailles.
Iar daca dupa aceasta portie buna de simbolistica iesi afara sperand ca vei avea parte de o plimbare simpla prin natura, te inseli. In afara de cadrul cat se poate de natural, de peisajul minunat si de spatiul urias alocat gradinii (cam 50 de hectare), totul este din nou plin de semnificatii si rezultat al unei munci impresionante.
Chiar daca este cel mai mic castel construit de Ludwig, Linderhof este singurul care a fost terminat in totalitate si a fost locul in care acesta a locuit cel mai mult, fiind un fel de refugiu al regelui atat de putin sociabil. Pe langa salile impunatoare, castelul este inconjurat de gradini decorate cu statui alegorice, reprezentand continentele, anotimpurile si cele 4 elemente.
Cascada creata in spatele castelului ce se termina cu o frumoasa fantana a lui Neptun.
Ludovic al II-lea iubea operele lui Wagner motiv pentru care a construit in castel o pestera artificiala cu stalagmite si stalactite pentru a ilustra primul act din opera Tannhauser a compozitorului.
Pestera artificiala (Venus Grotto) cuprinde un lac, jocuri de lumini si muzica – un loc de relaxare creat special pentru rege.
Daca mai rezisti sa asimilezi si alte simboluri, cauti „intrarea” in lumea povestilor fascinante ale Seherezadei, gasind Chioscul Maur sau Casa Marocana. Iar daca ai timp sa mergi mai departe, vei gasi inca un loc inspirat de Wagner (de data aceasta opera Walkiria): Cabana de Vanatoare.
Dupa tot ce vezi e posibil sa iti scape involuntar o afirmatie de genul: „e o nebunie!”. Asa au spus si contemporanii regelui – declarandu-l in urma unei expertize medicale bazata exclusiv pe declaratiile unor martori, nu si pe consultarea „pacientului”, ca iresponsabil.
Visatorul rege a fost pus sub paza la palatul Berg de langa lacul Starnberg, lac in care si-a gasit in mod foarte misterios sfarsitul.
Din fericire, dincolo de un destin tragic si controversat, Ludovic a lasat mostenire bijuterii arhitecturale pe care Germania le poarta astazi cu mandrie si cu tot respectul cuvenit.
Castelul Neuschwanstein, Germania
Intruchipare a unui vis, Neuschwanstein si-a inceput povestea in 1869, cand excentricul Ludovic al II-lea al Bavariei concepe aceasta constructie.
Cu doi ani in urma, Ludovic vizitase faimosul castel gotic de la Wartburg care se afla suspendat pe o stanca, deasupra vaii Wartburg, in Turingia. Urmand exemplul tatalui sau, Ludovic l-a angajat pe Christian Jank, un scenograf de la Teatrul Regal, sa proiecteze exteriorul.
Planul curtii castelului Neuschwanstein se bazeaza pe decorul reprezentand curtea unui castel din Antwerp, din actul II al unei productii cu “Lohengrin”.
Ideea pentru Sala Cantaretilor provine din Tannhauser – poet german despre care legenda spune ca a gasit drumul spre lumea subpamanteana a dragostei si a placerii. Sala tronului este pictata cu scene din “Sfantul Graal”, din povestea lui Persifal. Numai pentru dormitorul regelui, sculptat in intregime in lemn, au muncit 14 tamplari timp de 4 ani si jumatate.
Dar alaturi de legende si decoruri romantice, castelul se dovedeste o viziune moderna a acelor vremuri. Detaliile practice ale acestuia depasesc secolul XIX: bucatarie moderna, incalzire centrala, lift. Arhitectura interioara este caracteristica curentului romantic din secolul XIX.
Frumusetea castelului a determinat poreclirea lui in „Castelul din povesti”. Devenit rege al Bavariei la varsta de 18 ani, Ludovic al II-lea si-a pierdut repede interesul pentru politica, devenind chiar excentric, ocazie propice pentru a construi trei castele impunatoare: Neuschwanstein, Herrenchiemsee si Linderhof.
Chiar in dormitorul de la Neuschwanstein, regele a fost declarat oficial nebun, extravaganta si banuita sa homosexualitate ingrijorand guvernul bavarez, iar trei zile mai tarziu a fost gasit, impreuna cu doctorul sau, inecat in lacul Starnberg din apropierea palatului.
Incercand sa imite arhitectura medievala, constructorii din secolul XIX au construit cu migala, complicate si impresionante turnuri si arcade, creand astfel un ansamblu arhitectural unic si impresionant.
Mult mai tarziu, in secolul XX, acest castel impresionant si unicat din punct de vedere stilistic in Europa avea sa serveasca drept model pentru castelul Frumoasei din Padurea Adormita, aflat in Disneyland.
Se spune ca fara Ludwing al II-lea,Wagner nu ar fi obtinut succese remarcabile si fara Wagner castelul nu s-ar fi construit.
Sursa: http://nomadic.ro/europa/10-castele-din-germania-pe-care-trebuie-sa-le-vezi
miercuri, 24 noiembrie 2010
Castele de poveste din Germania
Castelul Neuschwanstein
Castelul Neuschwanstein este unul dintre cele mai frumoase si bine pastrate castele bavareze din Europa. Este situat in sudul Germaniei in apropiere de Munchen si granita cu Austria. Construit in 1869. Frumusetea lui a determinat pe vizitatori sa-l porecleasca “Castelul din povesti”. Incercand sa imite arhitectura medievala, constructorii din secolul XIX au construit cu migala, complicate si impresionante turnuri si arcade, creand astfel un ansamblu arhitectural unic si impresionant.
In secolul XX, acest castel impresionant avea sa serveasca drept model pentru castelul Frumoasei din Padurea Adormita, aflat in Disneyland.
Odata ajuns in zona, nu uita sa faci o plimbare si pana la podul Marienbrücke pentru a vedea cascada si o priveliste uimitoare a castelului.
Ludovic al II-lea si-a mai pus amprenta pe doua castele din apropiere:
Castelul Linderhof a fost construit de catre regelele Ludovic al II al Bavariei in mijlocul unei regiuni muntoase in Bavaria. Castelul Linderhof este inconjurat de gradini superbe. Ludovic al II-lea iubea operele lui Wagner motiv pentru care a construit in castel o pestera artificiala cu stalagmite si stalactite pentru a ilustra primul act din opera Tannhauser a compozitorului, grota fiind iluminata in diferite culori.
Chiar daca este cel mai mic castel construit de Ludovic, Linderhof este singurul care a fost terminat in totalitate si a fost locul in care acesta a locuit cel mai mult, fiind un fel de refugiu al regelui atat de putin sociabil. Pe langa salile impunatoare, castelul este inconjurat de gradini decorate cu statui alegorice, reprezentand continentele, anotimpurile si cele 4 elemente.
Castelul Hohenschwangau, resedinta de vacanta a familiei regale, locul in care Ludovic al II-lea a crescut, este minunat pozitionat langa un lac.
2. Castelul Hohenzollern
Castelul este situat la 80 km sud de Stuttgart, la 855 de metri altitudine, pe varful unui masiv de langa oraselul Hechigen. Castelul a fost resedinta familiei Hohenzollern pentru cateva secole. In forma sa actuala, castelul a fost terminat in anul 1867 si este impresionant. Constructia originala dateaza din secolul al 13-lea. Dupa ce castelul a fost reconstruit, nu a fost locuit in mod regulat, ci mai degraba a fost utilizat in special ca obiectiv turistic. Doar ultimul Print prusac, William, a locuit in castel timp de mai multe luni. Castelul Hohenzollern este in continuare proprietate privata.
3. Castelul Babelsberg
Pasionati de arhitectura, regii Prusiei, mai tarziu imparati ai Germaniei, au transformat, de-a lungul secolelor al XVIII-lea si al XIX-lea, padurile, dealurile, raurile si lacurile din apropierea Berlinului intr-o impresionanta curte imperiala.
Castelul Babelsberg este situat in Postdam, langa Berlin. A fost construit in 1833 de Karl Friedrich Schinkel, langa raul Havel si este inconjurat de un parc maiestuos. Castelul a fost renovat mai tarziu dar si-a pastrat stilul gotic. Momentan castelul este in renovare deci nu se poate vizita inauntru.
4. Castelul Reichsburg Cochem
Castelul este situat in Cochem, in apropiere de Koln si Frankfurt, langa raul Moselle. A fost construit in anul 1051, a suferit incendii si distrugeri partiale si a fost reconstruit in stil neogotic. Castelul are si un restaurant unde se organizeaza diverse festivitati. in zona turistii pot admira si un spectacol cu vulturi dresati.
5. Castelul Schwerin
Este situat in orasul Schwerin, in apropiere de Hamburg si nu foarte departe de Berlin. Este incadrat de un lac si niste gradini superbe. Castelul Schwerin este amintit prin secolul al X-lea de un calator, ca fiind resedinta ducilor de Mecklenburg, iar din anul 1990 sediul Parlamentului din land.
6. Castelul Mespelbrunn
Castelul medieval Mespelbrunn este unul dintre cele mai frumoase castele din nordul Bavariei, situat intr-o vale ascunsa, pitoreasca, in oraselul Mespelbrunn, intre Frankfurt si Wurzberg. Pozitionarea strategica a determinat supravietuirea castelului in timpul celor doua Razboaie Mondiale. Mespelbrunn este unul dintre putinele castele din Germania care si-a pastrat forma originala, cea mai veche parte a castelului fiind turnul de observare. Originile sale dateaza din secolul al XIII-lea. O parte a castelului este construita pe un iaz, iar pozitionarea si imprejurimile (padurea Spessart) sunt de vis.
7. Castelul Zwinger
Palatul Zinger este situat in Dresden si este o bijuterie a arhitecturii de tip baroc. Mai degraba decat un castel, turistii se intalnesc aici cu un intreg complex de palate, muzee si gradini.
8. Castelul Braunfels
Castelul este situat in orasul Braunfels, in districtul Hesse din Germania aproape de Koln. Mentionat in arhive inca din anul 1246, a fost reconstruit in 1679. Castelul pare desprins dintr-un basm, dar este adevarat: situat pe varful unei stanci de bazalt, Castelul Braunfels, cu silueta sa magnifica dominand maiestuos orasul, acesta isi intampina vizitatorii de la distanta. Aflat in proprietatea aceleiasi familii in ultimii 800 de ani, castelul este un monument cultural, plin de comori artistice exceptionale, fiind si astazi locuit de familia princiara.
9. Castelul Eltz
Unul din cele mai bine pastrate castele din Germania este situat in apropiere de Koln si de castelul Cochem, pe dealurile dintre asezarile Koblenz si Trier din vestul Germaniei. Este unul dintre cele mai bine pastrate castele medievale din Germania si este in proprietatea aceleiasi familii de peste 800 de ani.
10. Palatul Herrenchiemsee
Ultimul si cel mai ambitios proiect al lui Ludovic al II-lea il constituie palatul Herrenchiemsee, incununarea proiectelor sale din punct de vedere al marimii si costurilor.
Inspirat de palatul Versailles, Herrenchiemsee a inceput sa fie construit in 1878. Este situat foarte aproape de Munchen(60km), pe insula Herren de pe Lacul Chiemsee. Insula a fost achizitionata in vederea constructiei „Noului Versailles”, un omagiu adus lui Ludovic al XIV-lea, care idolatriza palatul frantuzesc. Herrenchiemsee a fost insa gandit sa isi depaseasca predecesorul in marime si opulenta. si se prea poate sa fi reusit, cel putin in anumite privinte.
I se mai spune si „Palatul celor 10 zile”, deoarece Ludovic a reusit sa locuiasca in el doar 10 zile.
Sursa: http://nomadic.ro
marți, 23 noiembrie 2010
Legende despre Castelul Huniazilor
Pe blazonul familiei Corvinilor este inscrptionat un corb care tine in cioc un inel de aur. Atribuirea acestui simbol al familiei are o legenda. Se spune ca Ioan de Hunedoara era fiu nelegitim al lui Sigismund de Luxemburg, rege al Ungariei, cu o frumoasa femeie din Tara Hategului, pe nume Elisabeta.
Pentru a o feri de necinste, regele ii da de sot pe unul din vitejii sai, Voicu, daruindu-i totodata si un inel ca si dar pentru copilul nenascut, cu scopul de a fi recunoscut atunci cand va creste si va merge la curtea regala. In timpul unei calatorii facuta de familia lui Voicu, poposind pentru a pranzi, inelul este uitat pe o margine a stergarului pe care erau puse merindele. Un corb, atras de stralucirea inelului il fura incercand sa plece cu el. Copilul Ioan de Hunedoara ia un arc si sageteaza corbul, recuperand astfel inelul. Atunci cand creste si ajunge la curtea regala, povesteste aceasta patanie, iar regele, impresionat de aceasta istorie, decide ca simbolul familiei hunedorenilor sa fie corbul cu inel de aur in cioc.
De altfel, si numele familiei provine din latinescul "Corvus", care inseamna "Corb", o pasare care simboliza cu totul altceva in evul mediu, si anume intelepciunea si longevitatea.
Legenda fantanii
Se povesteste despre aceasta fantana ca a fost sapata de catre trei prizonieri turci pe care Ioan de Hunedoara in tinea in castel. Ioan le promite celor trei ca ii va elibera daca vor sapa o fantana cu apa buna. Prizonierii, animati de speranta eliberarii, sapa in stanca timp de 15 ani si la 28 de metri adancime reusesc sa gaseasca pretioasa apa.
Numai ca intre timp Ioan murise iar sotia sa, Elisabeta Szilagyi, a decis sa nu respecte cuvantul dat de sotul sau si nu ii elibereaza pe cei trei turci, hotarand sa fie ucisi. Prizonierii, ca ultima dorinta, cer permisiunea sa scrie pe cheile fantanii o inscriptie: "Apa ai, inima nu", ca un repros pentru promisiune facuta si nerespectata.
De fapt, inscriptia descifrata de Mihail Guboglu glasuieste astfel: "Cel ce-a scris-o este Hassan, prizonier la ghiauri in cetatea de langa biserica". Caracterele vechi arabe continute de inscriptie o dateaza la mijlocul secolului al XV-lea. Pozitia actuala a inscriptiei este pe unul dintre contrafortii capelei.
Legenda construirii cetatii din Hunedoara
Din istoria vicariatului greco-catolic al Hategului, dr. I. Radu, p. 9-10.
Spun ca zane trei deodat
Trei cetati au ridicat
Una-n Hunead, cealalta
La Gradiste-n deal inalt
Alta Orlea p-un deal mare,
Pe sub care Streiul trece
Cu suvaitura tare,
Cu pastravi si apa rece.
Cand odata se-ntalnira,
De cetati s-au intrebat,
Ceste doua sus sarira
Si superb au cuvantat:
Nostrele cetati pe mane
Ori ajute ori n-ajute
Domnul, gata le vom pune,
Hunedoara spune iute:
Si eu pest-o saptamana
De-mi ajuta Dumnezeu,
Si-mi va fi cu indemana
Voi fini tot lucrul meu.
Iaca dar c-a ei cetate
Buna fu si azi se vede
Dar cazut-au celelalte
Stand zidiri cu iarba verde.
Doua zane intr-acea ora
Fier cumplit aridicara
Iute dupa Hunedoara
Invartind il aruncara
Care catre munti fugise
De mania celor doua
Si la tara mai sosise.
Fierul muntele in doua
L-au lovit si l-au taiat,
D-ice muntele si noua
Se numeste Retezat.
Sursa: http://www.castelulcorvinilor.ro/