miercuri, 23 noiembrie 2011

Stockholm - Venetia din nordul Europei

Capitala Suediei se intinde pe 14 insule, ce sunt legate intre ele de 57 de poduri, aflandu-se acolo unde se intalnesc lacul Mälaren si Marea Baltica. Centrul geografic al Stockholmului se afla pe apa, in golful Riddarfjärden.



Mai mult de 30% din suprafata orasului este acoperita de apa, iar o treime e reprezentata de spatii verzi si de parcuri. In 2010, orasul Stockholm a primit din partea Comisiei Europene distinctia de Capitala Verde a Europei, la prima acordare a acestui titlu. 95% din cetatenii capitalei suedeze locuiesc la mai putin de 300 de metri de o zona verde.



Apele din Stockholm sunt atat de curate, incat se poate pescui chiar si in centrul orasului. Drept urmare, unii localnici isi castiga hrana pescuind. Regina Kristina a Suediei a dat tuturor cetatenilor din capitala dreptul de a pescui in apele sale inca din secolul al XVII-lea, iar acest obicei dainuie si astazi. Incepand cu anii 1970, peste 800.000 de somoni si de pastravi de mare au fost introdusi in apele Stockholmului.

In centrul orasului se gaseste insula Djurgården, un loc de recreatie minunat, vizitat anual de peste 10 milioane de persoane (luati in seama faptul ca populatia Stockholmului este de 830.000 oameni!). Pe aceasta insula - de fapt, un parc imens -, se afla cel mai vechi muzeu in aer liber din lume, Skansen, fondat in 1891. Acest muzeu, care se intinde pe 30 de hectare, reflecta istoria si cultura suedeza din secolul al XVIII-lea pana in zilele noastre, conservand cladiri, obiceiuri, dar si specii de plante si de animale (inchipuiti-va o combinatie incredibil de frumoasa intre Muzeul Satului si o Gradina Zoologica).

Tot pe insula Djurgården se afla Vasa, o nava celebra in intreaga lume, construita intre 1626 si 1628. Este singurul vas construit in secolul al XVII-lea ce s-a pastrat aproape in intregime.

Tot aici se mai afla o serie de muzee (Muzeul Biologic, Muzeul Nordic), cateva galerii de arta, un parc de distractii foarte popular in randul copiiilor (Gröna Lund), dar si Palatul Rosendal, fosta resedinta regala.



Lacul Isbladskärret, unul din cele 6 situate pe insula Djurgården, este un loc extrem de apreciat de iubitorii de pasari, care vin in numar mare pentru a observa exemplare din zeci de specii, dar si o intreaga colonie de 100 de egrete, devenita celebra.

Stockholm este un oras foarte pretuit de turisti pentru faptul ca este foarte usor de strabatut pe jos, iar efortul fizic este recompensat cu panorame superbe. Incepeti cu centrul istoric, Gamla Stan, unul din cele mai bine conservate centre istorice medievale. Aleile inguste pavate cu piatra cubica si casele vechi de sute de ani ofera o atmosfera de neuitat. Localnicii spun ca o plimbare seara pe stradutele din Gamla Stan echivaleaza cu o calatorie in timp - asa veti intelege cum era viata in Stockholm acum cateva secole.



Tot in centrul istoric se gaseste Palatul Regal, resedinta oficiala a Regelui Suediei, ce numara peste 600 de incaperi. Gazda a 5 muzee, Palatul este deschis publicului spre vizitare. Pe langa superbele galerii, nu ratati ceremonia schimbarii garzii regale; alaturi de parada Garzii, aceasta ceremonie constituie una dintre cele mai populare atractii ale Stockholmului.

Pentru a vedea principalele puncte de interes turistic ale orasului, se recomanda o plimbare cu barca. De-a lungul a 110 minute, ambarcatiunea trece pe sub 15 poduri, strabate 2 ecluze si ofera sansa unei priviri de ansamblu asupra superbelor insule ale Stockholmului.

Daca ati epuizat obiectivele turistice din oras, luati feribotul pentru o fascinanta croaziera in Arhipelagul Stockholm. Acesta se intinde pe 80 de kilometri in estul orasului si cuprinde 24.000 de insule si insulite. Cea mai buna varianta o reprezinta excursia de o zi, insa exista si variante mai scurte, pentru cei mai putin rabdatori.

Inainte sa parasiti capitala Suediei, va recomandam un ultim popas: Monteliusvägen. Unul din locurile preferate ale localnicilor, Monteliusvägen ofera o perspectiva de ansamblu asupra intregului oras si este considerat unul dintre cele mai bune locuri pentru contemplarea unui rasarit sau a unui apus de soare.


Sursa:

Bruges - Venetia medievala a Belgiei

Bruges este destinatia perfecta pentru cei ce doresc sa viziteze un oras care arata la fel ca inainte de inventia automobilului. Un oras cochet, cu doar 117.000 de locuitori, Bruges ramane o oaza de liniste, un oras in care arhitectura medievala s-a pastrat intacta si care nu a cedat presiunilor epocii moderne.



Neschimbat de sute de ani si recunoscut de UNESCO drept una dintre comorile omenirii, centrul istoric al orasului Bruges este traversat de zeci de strazi medievale, imprejmuite de canale si de cladiri construite in stilul superbei arhitecturi gotice, toate creand o atmosfera de neuitat.

Belfort, celebrul turn situat in centrul orasului, domina vizual peisajul, fiind cel mai cunoscut reper al orasului (gratie si filmului In Bruges, care a adus orasul in atentia cinefililor din intreaga lume). In turn se gaseste un carillon, instrument format din 48 de clopote, iar cei norocosi pot asista la un concert tinut decarillonneur, unul din putinii specialisti ramasi in lume ce pot canta la acest complex instrument.



O plimbare cu barca pe canalele din Bruges este obligatorie - doar asa veti avea acces la perspective unice asupra caselor localnicilor, multe dintre ele nefiind accesibile decat pe calea apei!

Daca obositi dupa ce strabateti orasul la pas (nu uitati, masinile nu patrund in centrul istoric!), puteti sa inchiriati o caleasca trasa de cai, pentru o plimbare romantica pe strazile inguste ale orasului.

Dupa ce ati vizitat orasul, nu ezitati sa va opriti intr-unul din barurile sau restaurantele cochete pentru a incerca varietatea de beri ce se produc in oras - nu ratati delicioasele beri facute din fructe (exista inclusiv bere din nuca de cocos!) De asemenea, nu puteti pleca fara sa incercati cartofii prajiti si, la desert,gauffre - ambele sunt inventii belgiene.


Sursa:

Hamburg - Venetia "verde" a Germaniei

Cea de-a doua asezare ca marime din Germania si, totodata, cel mai mare port al tarii si al treilea din Europa, Hamburg a devenit unul dintre cele mai bogate orase europene ca urmare a comertului intens ce se desfasoara de pe tarmul sau de sute de ani.

Aproape distrus in timpul celui de-al doilea razboi mondial, Hamburg este astazi cel mai "verde" oras din Europa. Aproape 50% din suprafata sa este formata din ape (57 de km patrati), paduri, ferme si aproape 1.400 de parcuri si gradini (care ocupa 12 kilometri patrati). De altfel, verdele este culoarea oficiala a orasului, care a fost numit, in 2011, Capitala Verde a Europei, devenind al doilea oras ce primeste aceasta distinctie din partea Comisiei Europene, dupa Stockholm.



Numele complet al orasului este Freie und Hansestadt Hamburg, adica "Orasul liber si hanseatic Hamburg", si reflecta istoria sa ca membru important al Ligii Hanseatice, alianta comerciala ce a controlat comertul in Europa de Nord timp de peste patru secole. Hamburg este un oras-stat, constituind unul din cele 16 state ale Germaniei.

Situat la varsarea raurilor Alster si Bill in fluviul Elba, Hamburg este traversat de nenumarate canale. De altfel, este orasul cu cele mai multe poduri din Europa, 2.302, mai multe decat in Venetia si Amsterdam la un loc. Cel mai vechi pod din Hamburg, Zollenbrücke, dateaza din 1633.



De-a lungul istoriei, Hamburgul si-a creat o imagine de "oras al pacatelor", de vina fiind mai ales cartierul St. Pauli. In secolul al XIX-lea au fost interzise in centrul orasului cele mai multe forme de divertisment, inclusiv teatrul. Toate aceste activitati s-au mutat in zona portului, unde autoritatile au dat mana libera distractiei.

Pe langa port, strada Reeperbahn reprezinta astazi unul din pricipalele puncte de atractie ale Hamburgului, fiind, alaturi de «cartierul felinarelor rosii» din Amsterdam, unul dintre putinele locuri din Europa in care autoritatile nu impun limite distractiei. Aceasta libertate a dus la transformarea cartierului St. Pauli intr-unul dintre cele mai populate din Europa. Aici convietuiesc oameni din intreaga lume si fiecare are o poveste fascinanta.



Daca vizitati Hamburgul, nu plecati pana nu incercati Alsterwasser, o bautura extrem de populara in oras. Purtand numele raului Alster, ce se varsa in Elba chiar pe teritoriul orasului, bautura contine bere si limonada in parti egale. Cel mai bine este s-o beti la un bar, alaturi de fanii clubului F.C. St.Pauli, unul dintre cele mai indragite din intreaga lume. Atmosfera de la meciurile acestei echipe este extraordinara, fanii find recunoscuti pentru atitudinea anti-rasista, anti-fascista si anti-sexista. De altfel, clubul se mandreste cu cel mai mare numar de femei prezente pe stadion din intreg fotbalul german.

Nu ratati nici lacul Alster, aflat in centrul orasului: o plimbare cu barca va poate oferi o noua perspectiva asupra obiectivelor aflate in apropiere, iar apoi puteti recupera energia consumata intr-unul dintre cele 4.000 de restaurante din oras. Daca va plictisiti, aveti la dispozitie 50 de muzee (printre care si Miniatur Wunderland, cel mai mare sistem feroviar miniatural din lume), 31 de teatre, 10 sali de cabaret si 6 sali de concerte.

La inceputul lunii mai, cand se tine Hafengeburtstag, o imensa petrecere anuala in cinstea portului, veti putea admira fregate, crucisatoare si alte vase din intreaga lume, in timp ce petreceti alaturi de miile de turisti si de localnici, pe tarm.



Sursa:

Giethoorn - Venetia de vis a Olandei

Daca Amsterdamul vi se pare prea aglomerat si prea turistic, atunci Giethoorn este locul potrivit pentru vacanta de vis. In acest satuc olandez, cunoscut ca "Venetia Olandei", situat la 95 de km distanta de Amsterdam, nu exista nici macar o strada! In partea sa veche existau doar canale pana de curand, cand a fost construita o pista pentru biciclete. Micuta localitate a ramas o oaza de liniste pentru locuitori.

Imaginati-va o oaza de verdeata, brazdata de canale si lacuri, unde micile asezari rurale sunt asemenea unor "pete" de civilizatie umana, un exemplu perfect de comuniune om-natura. Linistea locului este cand si cand tulburata de catre turistii multi, unii zgomotosi. Insa si acestia termina prin a adopta un comportament evlavios, demn de o biserica, atunci cand patrund in aceasta lume feerica. Peisajul rural este format din case vechi de 200 de ani, podete de lemn, care fac legatura intre gospodarii si centrul satului, si o singura alimentara (ca in vremurile bune). In rest, pietoni, biciclete si barci. Fara masini, fara poluare, fara fite corporatiste, fara stres. Doar o vacanta ce pare perpetua petrecuta intr-o atmosfera prietenoasa. Suna ca un vis, dar cu toate acestea, 2.620 de oameni il traiesc zilnic.



De altfel, turistii pot vizita acest satuc doar cu ajutorul unei ambarcatiuni numita Barca Soaptelor: o barca electrica, silentioasa, ce nu deranjeaza locuitorii.

Primii locuitori ai acestor locuri au fost niste fugari, veniti tocmai de pe malul Mediteranei, in jurul anului 1230. Legendele locale povestesc ca la sosirea acestora, imaginea care li s-a desfasurat in fata ochilor a fost cel putin macabra: o multime de coarne de capre salbatice, cel mai probabil victime ale puternicului potop din anul 1170. Tocmai acest peisaj trist a fost cel care a inspirat denumirea localitatii: Geytenhorn (coarne de capra), care a devenit in timp, Giethoorn.

Insa nu coarnele de capra aveau sa joace un rol important in istoria satului, ci… minerii. Zacamintele de turba din zona au atras oameni de pretutindeni, stabiliti in zona pentru a-si castiga existenta. Transportarea carbunelui dupa extragere necesita un sistem facil si simplu de elaborat, prin urmare, au fost construite canale si lacuri artificiale cu scopul de a usura procesul muncii. O parte din "recolta" de turba a fost amestecata si raspandita pe suprafata solului satului pentru a-l usca. Noile canale care imparteau satul au dus la crearea unor insule, pe care oamenii si-au ridicat casele. Comunicarea intre gospodarii era asigurata de podete din lemn, suficient de inalte incat sa pemita trecerea incarcaturilor pe sub ele. Si astazi, aceste canale sunt la fel de utilizate ca si in trecut. Doar natura incarcaturii a suferit o schimbare dramatica. Toate aceste nevoi si coincidente si-au dat mana pentru a da un aspect unic asezarii umane din inima Olandei.

Parcurs de canale lungi sapate de stramosii localnicilor, Giethoorn a avut nevoie de cateva secole pentru a se "dichisi". Motivul construirii canalelor nu a avut ca factor declansator o nevoie estetica, ci una practica: erau necesare pentru transportarea facila a carbunelui de la locul de extrgere catre cel de prelucrare. Tot aceasta activitate se afla si la originea aparitiei numeroaselor lacuri din sud-estul satului. Podurile din lemn ce respecta arhitectura locala, barcile care strabat drumul de apa, localnicii simpli si prietenosi, spatiul liber si verde - sunt tot atatea motive pentru care am putea sa preferam aceasta Venetie celei italiene arhi-aglomerata in orice moment al anului.

Cu un numar de doar 2.620 de locuitori, satul are ocazia de a-si demonstra calitatile de gazda in fiecare an, mai cu seama in perioada verii, cand vremea placuta de afara ofera turistilor ocazia de a face un tur de sat…cum altfel, decat cu barca. De altfel, o plimbare pe ape este cea mai sigura metoda de a va familiariza cu locul si de a admira casele ascunse in spatele copacilor inalti. Multe dintre ele dateaza din secolele XVIII si XIX.

Nu va lasati pacaliti de aspectul feeric al Giethornului. Chiar daca primii locuitori au fost mineri, viata culturala nu a fost uitata si nici lasata la o parte in acest loc. In Giethoorn aveti de vizitat muzee, galerii de arta si expozitii inedite. Pentru ca asezarea geografica face accesul masinilor inaccesibil, formele preferate de deplasare sunt picioarele, bicicletele sau barcile. Iata unde puteti ajunge cu ele…

  • Muzeul Olde Maat Uus este o ferma tipica din Giethoorn-ul anului 1800, care gazduieste o expozitie permanenta cu tot ceea ce a insemnat viata si munca in acest sat pentru mai bine de o suta de ani;

  • Puteti vizita muzeul De Oude Aarde, care gazduieste expozitii de cristale si minerale;

  • La galeria scoicilor Gloria Maris intrarea este libera;

  • Satul gazduieste si un muzeu al mijloacelor de locomotie, unde veti intalni nu numai automobile vechi, ci si biciclete sau patine. Acesta este deschis doar din aprilie pana in octombrie de la 10 la 18.


Pentru ca verile sunt deosebit de placute in aceasta zona, nu veti regreta hotararea de a inchiria o bicicleta in scopul explorarii imprejurimilor. Puteti parcurge distante accesibile, de-a lungul lacului si canalelor, trecand prin mici satuce, unde magazinele sunt inchise chiar si sambata, iar oamenii, o aparitie rara. In final, ajungi sa te minunezi cum este posibil ca o tara cu atat de multi locuitori sa pastreze totusi atat de mult pamant "virgin". Inima Olandei este intr-atat de diferita de aglomeratiile urbane extra-ultra-civilizate, asaltate de catre turisti, incat ai senzatia ca ai nimerit din greseala pe alte meleaguri. Dar tocmai in acest detaliu consta farmecul Olandei, un loc al contrastelor placute si inedite.

Ochiuri de apa acoperite de nuferi, ferme de animale - o veritabila arca a lui Noe; aici poti vedea cam orice animal specific zonei, de la vaci pana la rate. La majoritatea caselor, poate fi observata o caracteristica arhitecturala intalnita si in Romania, in zona Deltei Dunarii: acoperisuri fabricate din stuf. Cu diferenta ca, in ceea ce ne priveste, acestea sunt considerate demodate, de vreme ce locuitorii Deltei au inceput sa prefere tigla stufului, un material ieftin si usor de gasit. De cativa ani, arhitectii au redescoperit avantajele de netagaduit ale stufului, incurajand ultilizarea sa in arhitectura locala specifica. In Giethoorn si in imprejurimi, acoperisurile fabricate din stuf perfect taiat intregesc imaginea rurala-sofisticata-boema a peisajului.

Informatii utile – ce vizitam si ce facem in Giethoorn si imprejurimi:
Sint-Jansklooster (10km), un centru cu si despre natura, care poate fi interesant atat pentru copii, cat si pentru adulti;
• Mai adaugati inca 5 km celor de mai sus si ajungeti la cateva ferme piscicole care pot fi vizitate;
In Steenwijk (10 km) veti putea vizita o fortareata si un muzeu al circului;
Meppel (15 km) este un orasel faimos pentru festivalurile sale, desfasurate in perioada iulie - august. Este si o ocazie buna pentru a face cumparaturi;
Staphorst (20 km) reprezinta un sat traditional, cu ferme intinse, zugravite in albastru, verde si alb. Multi locuitori poarta costume traditionale;
• Daca vreti sa faceti un pic de sport, sunt disponibile pisicine acoperite in Meppel, Steenwijk sau Zwartsluis (6km);

  • Pescarii amatori isi pot incerca norocul in aproape orice lac, insa vor avea nevoie de un permis, disponibil in oficiile postale sau la birourile de informatii turistice;

  • Daca cautati o metoda placuta de a va petrece seara, veti gasi sala de bowling la Hotelul Zwartewater din Zwartsluis;

  • Centrul postal din Giethoorn se afla localizat in supermarketul Hylkemaweg din centrul satului. Un oficiu postal mai mare exista in Steenwijk, aflat la 10 km distanta;

  • Cel mai apropiat spital, Diaconnessenhuis, se afla in Meppel, insa pentru urgente exista in sat un medic generalist si un medic dentist, trebuie doar sa intrebati gazdele.


Sursa:

Amsterdam - Venetia lui Van Gogh

Capitala Olandei este cunoscuta pentru arhitectura sa deosebita, pentru canalele ce traverseaza orasul, pentru nenumaratele sale biciclete si, desigur, pentru atitudinea relaxata a locuitorilor, mai ales in ceea ce priveste cartierul Felinarelor Rosii.

Un oras modern, frenetic si unde poti gusta libertati nemaintalnite in Europa – cam asa se vede Amsterdamul de la fereastra ingusta a conceptiei turistului aflat in cautare de senzatii tari. Turistul cu simt estetic si ceva cultura in materie de istorie, arta si arhitectura va gasi si multe alte lucruri de indragit in Amsterdam, acesta fiind, de altfel, unul dintre marile farmece ale orasului: are cate ceva pentru fiecare – de la cei mai rebeli la cei mai cuminti.


Desi este un oras la fel de popular in randul turistilor precum Venetia, multimea si varietatea atractiilor oferite de Amsterdam face ca multe locuri fascinante sa ramana nedescoperite de cei mai multi. In capitala Olandei exista peste 1.200 de poduri, mai multe decat in Venetia, iar pe canalele Amsterdamului se pot vedea imagini ce nu se regasesc in orasul italian, de la casele plutitoare la petrecerile spectaculoase organizate de localnici pe propriile ambarcatiuni.

Amsterdam are cate ceva pentru fiecare. Iubitorul de arta se va pierde prin galeriile Rijksmuseum si va sta rabdator la o coada imensa pentru a patrunde in muzeul Van Gogh, unde ghidul hi-tech explica operele celui mai cunoscut pictor olandez.

Pasionatii de arhitectura vor putea vizita Oude Kerk, cea mai veche biserica din oras, sfintita in anul 1306, vor putea admira casele usor inclinate de-a lungul canalelor, observand evolutia stilurilor arhitectonice de la un cartier la altul. Si nu vor rata Begijnhof, un complex de locuinte medievale de lemn ce a supravietuit pana astazi.

Cei ce iubesc verdele se vor putea plimba in Vondelpark, ce se intinde pe 47 de hectare in centrul orasului. Aici se strang localnicii pentru picnicuri si concerte in aer liber. Pentru cei ce doresc sa inteleaga istoria, este esentiala o vizita in casa in care a trait Anne Frank, unde un muzeu exceptional arata Amsterdamul sub ocupatia nazista.

O plimbare cu barca pe canalele Amsterdamului va va oferi o perspectiva diferita, dar semnificativa, asupra arhitecturii orasului si a portului ce-l deserveste. Astfel veti putea observa indeaproape viata de zi cu zi a localnicilor ce detin ambarcatiuni. Daca vizitati Amsterdamul pe timp de iarna, puteti avea sansa de a impartasi cu localnicii o experienta cu totul speciala: atunci cand apa ingheata suficient, olandezii patineaza pe suprafata inghetata a canalelor.


Plantage este o zona cu multa verdeata unde sunt adunate Gradina Zoologica, Gradina Botanica, Muzeul Geologic, Muzeul Zoologic, un muzeu de istorie (Muzeul Rezistentei Olandeze), Planetariul, Acvariul, o moara de vant si o micro-berarie.

Pentru romantici, o plimbare prin elegantul cartier Jordaan la ceas de seara va crea o atmosfera deosebita, ce poate fi regasita apoi intr-unul din excelentele restaurante ce impanzesc orasul. Deoarece Amsterdamul este un oras prietenos si deschis, astfel atragand imigranti din intreaga lume, veti putea explora oricare din bucatariile planetei, din Uruguay pana in Indonezia.

Pe 30 aprilie, de Ziua Reginei (Ziua Nationala a Olandei), intreg orasul sarbatoreste. Cei care detin barci le lanseaza la apa si organizeaza petreceri "plutitoare", iar canalele devin neincapatoare. Nimeni nu rateaza ocazia de a se imbraca in portocaliu, iar experienta este una de neuitat.


Sursa: Descopera.ro

luni, 21 noiembrie 2011

Venetia – Cel mai vizitat oras de pe apa

Venetia este printre cele mai populare destinatii ale turistilor din intreaga lume.
In fiecare zi, 50.000 de persoane sosesc in celebrul oras italian pentru a vedea o lume aproape neschimbata de sase secole.


De mers, prin centrul istoric, cel mai bine se merge pe jos, fiindca multe dintre obiectivele turistice sunt destul de adunate: Piata San Marco, Bazilica San Marco, Palatul Dogilor, eleganta cafenea Florian (cea mai veche din Italia, infiintata in 1720), Campo San Polo…

Pentru ceea ce se gaseste pe insule sau la cateva canale departare, mijlocul de transport public traditional e vaporetto, care indeplineste, pe apa, acelasi rol ca si autobuzul pe uscat. Cu aceste vaporase puteti merge la Murano, dupa bijuterii si candelabre de cristal, la Burano dupa dantela, la Lido ca sa faceti poze si plaja, pe alte insulite fiindca fiecare are ceva frumos de oferit. Mai sunt si niste barcute care te trec de pe un “trotuar” pe altul al canalelor mai late, cand nu e nici un pod prin apropiere.

Plimbarea cu gondola e mai mult decat orice… Pe unele canale foarte inguste, unde nu incape nimic motorizat, mai puteti gusta o urma din farmecul pe care l-au avut candva plimbarile cu aceste gratioase luntre.

Farmecul acestui oras provine in buna masura din ciudata sa infatisare, care la randul ei se datoreaza asezarii neobisnuite: pe 118 insulite despartite de 177 de canale, intr-o laguna a Marii Adriatice. Casele sunt construite pe piloni de lemn - adusi de pe continent -, introdusi in apa si care trec printr-un strat de mal si nisip pana cand ajung sa se sprijine pe stratul mai profund si mult mai rezistent, de argila, al solului lagunar. Sub apa, in absenta oxigenului, lemnul nu putrezea si, supus actiunii constante a apei pline de sedimente minerale, cu timpul, se pietrifica. Cei mai multi dintre acesti stalpi, care se afla sub apa de secole intregi, sunt inca intacti.

Sunt peste 15 muzee, mai mari si mai mici, pe continent si pe insule (la Murano e un muzeu al sticlariei, care prezinta, in mii de exponate, lunga poveste a acestui mestesug) plus zeci de palate (palazzi) si vile, fostele resedinte senioriale care pastreaza amintirea splendorii din vremurile de aur ale orasului. Si, cum multa lume doreste, firesc, sa admire toate aceste minuni, Venetia e un oras aglomerat, pe tot parcursul anului. Desi populatia Italiei, in ansamblu, creste an de an, la Venetia numarul de locuitori scade, caci, se pare, bietii localnici sunt satui de aglomeratia, murdaria si zgomotul determinate de afluxul imens de vizitatori.


Succesul sau incredibil are, insa, si o latura negativa: se estimeaza ca in oras, in lunile de varf, se afla mai multi turisti decat localnici. De asemenea, deoarece orasul este foarte popular la nivel mondial, foarte multi straini si-au cumparat case dar si afaceri in Venetia, ridicand preturile locuintelor, astfel incat localnicii care mentineau atmosfera tipic venetiana au fost nevoiti sa se mute in orasele din imprejurimi. O alta victima a numarului mare de turisti este Basilica San Marco: frescele de pe pereti sunt afectate de condensul generat de respiratia miilor de vizitatori ce calca zilnic pragul celei mai cunoscute biserici venetiene.

Acestea sunt doar cateva din motivele pentru care din ce in ce mai multe persoane considera Venetia o destinatie serios afectata de industria turismului si incep sa se indrepte spre orase la fel de frumoase, dar asupra carora nu si-a pus inca amprenta turismul de masa.

Sursa: descopera.ro

Persepolis - Capitala Imperiului Persan

Pe scurt, despre maretia si caderea unui imperiu
Oras situat in tinutul antic Persida din sud-vestul Iranului,
la 200 km de Golful Persic, Persepolis a fost capitala a Imperiului Persan.
Construirea acestui oras si a palatului regal cu acelasi nume a fost initiata de Darius I (486-465 i.Hr.) si incheiata de Artaxerxes (465-425 i.Hr.), in perioada de maxima inflorire a imperiului. Persopolis a devenit astfel o bijuterie, o culme a arhitecturii antice.


Palatul Regal, asezat intr-un tinut muntos al Podisului Iran, la o altitudine de 1570 m, era construit pe o terasa inconjurata de ziduri puternice. Accesul in palat se facea printr-o scara cu 106 trepte, pentru pietoni, si printr-o rampa, pentru care.
Arta persana era o arta regala. Decoratiile de pe peretii exteriori (arcasi sau servitori realizati in caramida smaltuita), ca si somptuozitatea palatelor erau insemne ale puterii.

Darius a mai creat un sistem modern de drumuri (Calea regala), a impartit administratia statului in 20 de subunitati (satrapii) si a batut moneda de aur etalon. A intreprins o expeditie in tinuturile nordice ale Pontului Euxin si a purtat "razboaiele medice" impotriva Greciei.

Persopolis sau "Parsa" (in limba veche, persana) a avut soarta statului persan, comparat de antici cu un " colos cu picioare de lut".
Incendiata din razbunare si distrusa de armatele marelui cuceritor al Antichitatii, Alexandru Macedon (330 i.Hr.), resedinta regilor Ahemenizi a fost abandonata cuceritorilor. Imperiul Persan a disparut, devenind parte a lumii elene. Susa, Persepolis, Pasargades Ecbatana, resedintele imperiale ale Ahemenizilor, au fost distruse de Alexandru Macedon.

Din emblematica capitala a regatului persan au mai ramas numai ruinele palatului lui Darius si ale palatului lui Xerxe, intr-un spatiu montan, desertic, numit astazi Merdaht.

Sursa: