marți, 22 februarie 2011

Sagrada Familia, Barcelona – mesaj sacru

Catedrala imaginatiei: Sagrada Família, capodopera celui mai creativ fiu al Barcelonei, este un etern omagiu adus artei sacre.

Daca a existat vreodata un motiv sa mergi la biserica, indiferent ce credinta ai avea, acela este Sagrada Família. Antonio Gaudí a fost o specie rara – un arhitect ale carui lucrari au devenit emblematice pentru un intreg oras.

Daca, dupa cum a spus Goethe, arhitectura este o muzica inghetata, atunci Gaudí a fost Mozart-ul acestei profesii. Imi gasisem un guru architectural pe viata. Turlele, am descoperit, sunt vizibile si din alte cateva cladiri proiectate de Gaudí de prin oras: Casa Milà, Casa Battló si – cel mai impresionant – Parcul Güel, ale carui acoperisuri suprarealiste ofereau o viziune asupra viitorului impresionismului abstract.

Fara indoiala, Sagrada Família a fost capodopera lui Gaudí. Inovatiile lui tehnice – felul cum a suspendat greutati pe machete ca sa calculeze solutiile structural – sunt uluitoare. Formele, care imbina goticul cu modernismul, sunt hipnotice. Iar mai presus de ele sunt sculpturile lui, adevarate metafore spirituale, prezente peste tot: sfinti cu siluete prelungi, in stilul lui El Greco, semnele astrologice ale lui Hristos, o cupola in spirala care, cand privesti in sus, te proiecteaza ca o elice spre infinitatea dumnezeirii.

Pe masura ce inaintezi, designul evolueaza. Aici, sculpturile sunt naturaliste si extrem de bine incadrate in stilul art nouveau, dincolo sunt niste alungiri capricioase, apoi brusc devine un mozaic amintind de impresionismul abstract. Dar intotdeauna designul avangardist ramane credincios mesajului sacru.

Poate ca lucrul care te inspira cel mai mult la Sagrada Família este faptul ca monumentul e in constructie inca din 1882 – si va mai fi pana in 2026. Ultimul act de credinta al lui Gaudí – un simbol uluitor al culturii spaniole si catalane – inca nu s-a incheiat. Continua, ca si rugaciunea insasi, la 83 de ani dupa moartea lui.

Text: Travis L. Price III http://www.natgeo.ro

Sydney Opera - Simbolul Australiei

Cladirea Operei din Sydney, situata in varful unui promotoriu ce strajuieste portul orasului Sydney, Australia, este una dintre cele mai distincte si celebre cladiri ale secolului XX, proiect, design si realizare a arhitectului danez Jørn Utzon. Este astazi considerata simbolul unui oras, Sydney, al unei tari si al unui continent, Australia.

Dar opera din Sydney este remarcabila si din alt punct de vedere: este complet unica. Nu se incadreaza in nici o categorie stilistica sau cronologica. Nici una din celelalte cladiri ale lui Utzon – biserici, cladiri guvernamentale, case – nu seamana cat de putin cu aceasta, iar acei arhitecti contemporani care se straduiesc sa imite stilul acestei cladiri intotdeauna proiecteaza constructii care dau impresia de diletantism comparate cu Opera din Sydney. Este cu siguranta o cladire moderna, dar modernismul expresionist al acesteia nu cadra deloc cu stilul international rectiliniar al epocii. Desigur, localizarea aduce si ea un enorm ajutor, asezarea ei la capatul unui promotoriu, inconjurata de apa din trei parti, fiind exploatata la maximum de Utzon.

Opera din Sydney, desi trebuia sa fie terminata cu mult inainte, conform planificarii initiale, a fost inaugurata abia la 20 octombrie 1973, de catre regina Elisabeta a II-a, cu Simfonia a 9-a de Ludwig van Beeethoven. Aceasta nu a fost insa prima reprezentatie de la Opera din Sydney — inaintea inaugurarii, pe data de 28 septembrie 1973, a fost sustinut un spectacol cu Razboi si pace de Serghei Prokofiev, iar pe 29 septembrie a avut loc, in Sala de concerte, un spectacol al Filarmonicii din Sydney.

luni, 21 februarie 2011

Peru – vibratii inalte invaluite de mistere

Granita dintre realitate si poveste ti se va parea firava atunci cand vei calatori in Peru. In aceasta tara din vestul Americii de Sud oamenii traiesc, parca, simultan, in doua lumi paralele: una a concretului si o alta a misterului. Oriunde ai pasi, simti vibratia civilizatiei incase.

Rabdarea, perfectiunea si spiritul organizatoric. Acestia sunt stalpii pe care s-a cladit Imperiul Incas, cel mai mare din America precolumbiana. Inceputurile acestei civilizatii au fost localizate in jurul anului 1.200, cand istoria mentioneaza un mic trib in partea de sud a actualului stat Peru. Doua secole mai tarziu, conducatorul Pachacuti avea sa schimbe mentalitatea poporului sau prin campaniile militare organizate pentru a cuceri teritoriile din jur. Trei sute de ani mai tarziu, Imperiul Incas, sau Tahuantinsuyo, numara 12 milioane de suflete si ocupa o fasie lunga de 4.000 km si lata de 800 km care pornea din nordul Columbiei si ajungea pana in centrul statului Chile, incluzand Ecuadorul, Peru, Bolivia si o parte a Argentinei. Locuitorii lui se autointitulau „copiii Soarelui”.

Lectia de istorie de la Machu Picchu

Se spune ca in jurul anului 1450, cand suveran era Pachacuti, ar fi fost inaltat si Machu Picchu (denumire ce provine din limba quechua si se traduca prin „Varful vechi”), un oras situat in valea sacra a raului Urubamba, la altitudinea de 2.430 m. Incasii nu s-au putut bucura prea mult de aceasta creatie magistrala. La o suta de ani de la creare, localitatea a fost parasita si data uitarii. Istoricul american Hiram Bingham a descoperit, intamplator, ruinele in 1911, adica trei secole si jumatate mai tarziu.

Constructiile de la Machu Picchu, 140 la numar, sunt realizate fara mortar sau ciment. Blocurile de piatra, majoritatea de dimensiuni mari, se imbina atat de bine unele cu altele, incat iti este imposibil sa introduci o foaie de hartie intre ele. Cele mai spectaculoase comori arheologice din „Orasul pierdut” sunt Intihuatana, Templul Soarelui si Templul celor trei ferestre, toate dedicate zeitatii supreme a incasilor, Inti. De fapt, unii arheologi cred ca in Machu Picchu se oficiau ceremonii religioase importante.

„Inginerii” incasi nu sunt renumiti doar pentru cladiri, ci si pentru drumurile si podurile impresionante, care au contribuit la expansiunea imperiului. Machu Picchu e legat de fosta capitala a imperiului, Cuzco, prin Inca Trail („Poteca incasa”), o cale de comunicatie terestra lunga de peste 80 km. Cel mai lung sistem de drumuri construit insa de „copiii Soarelui”, El Camino Inca, masoara 22.500 km si se intinde din Quito, Ecuador, pana in Santiago de Chile, atingand, pe alocuri, altitudinea de 5.000 m. Acesta permitea accesul spre trei milioane de kilometri patrati de teren.



Capitala Imperiului Incas

Cuzco este si acum unul dintre dintre cele mai frumoase orase din Peru. Legenda spune ca asezarea ar fi fost construita de Pachacuti, acelasi care a ridicat si Machu Picchu. Dovezile arheologice insa sugereaza ca orasul ar fi fost ridicat inainte. Vei descoperi maretia civilizatiei incase vizitand Templul Soarelui, ruinele fortaretei Sacsayhuaman, construita din blocuri de piatra unele cantarind peste 300 tone, sau palatul Amaru Cancha. Tot aici se afla si centrul exact al Imperiului Incas, Plaza de Armas (piata principala), zona pietruita, pe vremuri, cu un amestec de nisip, scoici si bucati de aur si de argint.

Enigma desenelor de la Nazca

In desertul Nazca, pe o suprafata de 450 kmp, se afla una dintre cele mai mari taine ale omenirii: desene gigantice pe sol infatisand animale (paienjeni, maimute, lame, pesti...), plante, figuri geometrice si fiinte imaginare care pot fi vazute bine numai de la mari inaltimi. Liniile au fost create intre ani 500 i. Hr. si 500 d. Hr., in timpul unei civilizatii mai vechi decat cea incasa, Nazca, prin indepartarea pietrelor care acopereau solul. Zeci de cercetatori s-au chinuit sa afle, de-a lungul timpului, scopul figurinelor.

Unii sustin ca aceste curbe perfecte ar fi fost realizate de extraterestri, pentru a-i ajuta sa aterizeze. Cercetatorul Joe Nickell de la Universitatea din Kentucky a reusit insa sa reproduca desenele folosind doar tehnologii existente acum doua mii de ani si fara a primi indicatii din aer. O alta ipoteza, cea a calendarului astronomic, a fost combatuta si ea. Expertii in arheoastronomie Gerald Hawkins si Anthony Aveni au realizat studii separate pe baza evenimentelor celeste care au avut loc in perioada civilizatiei Nazca si au concluzionat ca nu exista dovezi care sa sustina teoria. Supozitia imbratisata de cei mai multi experti este ca figurile au fost realizate in scopuri religioase. Civilizatia Nazca le-ar fi folosit in cadrul ceremoniilor sau le-ar fi creat pentru a fi vazute de zei, din ceruri. Cel mai mare dintre desene are o lungime de 270 m, iar cel mai cunoscut dintre ele poarta numele „Astronautul”.

Spectacolul naturii: Lacul Titicaca si jungla amazoniana

E loc si de relaxare dar si de aventura in Peru. Poti pluti pe lacul Titicaca, cel mai mare din America de Sud (suprafata lui fiind de 8.300 kmp), la bordul unei ambarcatiuni traditionale construite din trestie. Aceasta apa statatoare, un teritoriu sacru si misterios pentru localnici, este si cea mai inalta cale navigabila din lume pentru nave de mare tonaj, fiind situata la altitudinea de 3.812 m. Daca spiritul tau de aventura il depaseste pe cel al majoritatii oamenilor, planifica-ti o excursie prin jungla amazoniana. Poti incepe drumetia fie prin partea de nord a padurii, din orasul Iquitos, fie prin cea de sud, din Cuzco sau Puerto Maldonado. Ultima varianta ar fi de preferat, pentru ca iti ofera sansa de a vizita doua rezervatii naturale impresionante: Manu si Tambopata.

Desi civilizatia incasa e cea mai cunoscuta, teritoriul de astazi al Peru a adapostit si alte culturi valoroase: Norte Chico, Chavin, Moche, Nazca, Wari sau Chimu.
In 2006, expertii au descoperit ca fosta capitala a Imperiului Incas, Cuzco, este locul de pe Terra in care se atinge cel mai ridicat nivel de radiatii ultraviolete.
Sursa: http://www.descopera.ro/travelling

sâmbătă, 19 februarie 2011

Targu Jiu, Gorj in relatie cu Brancusi

Cel mai mare potential speologic din Romania, 298 de monumente si de ansambluri arhitecturale, reprezentarea timpului dispus in clepsidrele-scaune care-l masoara, axis mundi, doua trasee turistice europene de lung parcurs – stiai ca exista toate aceste obiective turistice intr-un singur judet din Romania?

Resedinta a judetului Gorj, orasul Targu-Jiu se afla pe aceeasi paralela cu orasele Torino, din Italia, Bordeaux, din Franta si Mineapolis, din Statele Unite ale Americii. Este asezat in zona geografica a Subcarpatilor Getici, in Depresiunea Targu-Jiu – Campu Mare, una din cele mai intinse depresiuni subcarpatice intracolinare. Este despartit de capitala Romaniei, Bucuresti, de 306 km, iar cele mai indicate trasee pentru a ajunge aici sunt Bucuresti-Pitesti-Craiova-Targu Jiu si Bucuresti-Pitesti-Ramnicu Valcea-Targu Jiu.


Orasul poarta numele raului Jiu, care il strabate si care, de-a lungul timpului, a format trei terase ce constituie suprafata administrativa a localitatii. Vatra a unui sat dacic, inainte de cucerirea Daciei de catre romani, teritoriul sau era acoperit odinioara de mari suprafete de paduri salbatice, oferind, astfel, un bun adapost locuitorilor, aparandu-i impotriva atacurilor vrajmasilor. Se intersectau aici importante artere de circulatie care faceau legatura intre Dunare, Transilvania si Banat.

Zona Gorjului este presarata cu locuri pitoresti, munti impaduriti, pante stancoase, pesteri si minunate monumente ale naturii, cum ar fi: rezervatia speologica de la Closani, pasul Jiului, cheile Oltetului, cheile Sohodolului, Pestera Muierilor, Pestera Polovragi.
In judetul Gorj se afla peste 25 de trasee turistice montane pedestre, intre care si doua trasee turistice europene de lung parcurs (E3 si E7), trei zone de alpinism (Cheile Sohodolului – Runcu, Cheile Galbenului – Baia de Fier, Cheile Oltetului – Polovragi), cinci zone speologice ce alcatuiesc cel mai mare potential speologic din Romania, o statiune de schi (Ranca), precum si zone destinate vanatorii si pescuitului, ce atrag anual un numar mare de turisti.

De asemenea, nu putem sa nu amintim monumentele istorice si arhitecturale, presarate in intreaga regiune, motiv pentru care aceasta zona a tarii s-a transformat intr-un veritabil muzeu.

Inventarul acestora se rezuma la: 34 de monumente si situri arheologice; 298 monumente si ansambluri de arhitectura; 5 cladiri memoriale; 39 de monumente si ansambluri de arta plastica si cu valoare memoriala; 7 zone istorice urbane si rurale.
Cheile Sohodolului – Runcu

Arhitectura lemnului tezaurizeaza marturii de o exceptionala valoare artistica a culturii materiale si spirituale a poporului roman.

Ansamblul sculptural Constantin Brancusi de la Targu-Jiu sau Calea Eroilor este un omagiu adus eroilor cazuti in timpul primului razboi mondial, monument proiectat si construit de Constantin Brancusi. Cele trei componente sculpturale – Masa tacerii, Poarta sarutului si Coloana Infinita – sunt dispuse pe aceeasi axa, orientata de la apus spre rasarit, cu o lungime de 1.275 m.
Masa Tacerii, lucrata in calcar, reprezinta masa dinaintea confruntarii cu batalia la care urmeaza sa participe combatantii
. In jurul Mesei Tacerii, Brancusi a dispus 12 scaune simbolice la distanta egala unul de altul. Numele de “scaune” ascunde, de fapt, o realitate sacra: clepsidrele, una pentru fiecare simbol solar, masoara trecerea timpului. Totul decurge in tacere.

Poarta Sarutului, construita din travertin, este poarta prin care se face trecerea spre o alta viata. Motivul sarutului, prezent pe stalpii portii, ar putea fi interpretat si ca ochii care privesc spre interior.

Coloana Infinita, cunoscuta, in mod eronat, si sub denumirea de „Coloana Infinitului”, considerata de catre specialisti punctul de varf al artei moderne, reprezinta un adevarat “testament spiritual” al artistului, un adevarat axis mundi, menit parca sa sprijine in vesnicie bolta cerului. Acest monument arhitectural, inalt de 29,33 m, este constituit din 17 module romboidale din fonta.

Din punct de vedere etnologic, monumentele de la Targu-Jiu sunt reprezentari cosmice ale vietii umane, incepand cu nasterea, simbolizata de Masa Tacerii si incheind cu trecerea in nefiinta, simbolizata de Coloana Infinita (o stilizare a stalpilor funerali din sud-estul Romaniei). Distanta dintre ele, care reprezinta timpul vietii umane este intrerupt de Poarta Sarutului, simbolul casatoriei si inceperii unui nou ciclu al vietii.

De la masa destinului, plasata de Brancusi pe malul raului, timpul dat vietii umane, care nu se intoarce niciodata (folclor), curge de la est la vest, marcat de diferite praguri, si apoi, de la Pamant la Cer, iar timpul etern este ilustrat de romburile ciclice ale Coloanei fara Sfarsit, aceasta analiza etnologica fiind propusa de Ion Ghinoiu.

Constantin Brancusi este sculptorul roman ce a adus contributii covarsitoare la innoirea limbajului si viziunii plastice in sculptura contemporana.
El a eliberat sculptura de preponderenta imitatiei mecanice a naturii, a refuzat reprezentarea figurativa a realitatii, a preconizat exprimarea esentei lucrurilor, a vitalitatii formei, a creat, in opera sa, unitatea dintre sensibil si spiritual. Brancusi a reflectat felul de a gandi lumea a taranului roman.

Prin obarsia sa taraneasca, Brancusi si-a aflat radacinile adanci ale operei in traditiile, miturile si functia magica a artei populare romanesti. Brancusi a relevat lumii occidentale dimensiunea sacra a realitatii.
Figura centrala in miscarea artistica moderna, Constantin Brancusi este considerat unul dintre cei mai mari sculptori ai secolului al XX-lea. Sculpturile sale se remarca prin eleganta formei si utilizarea sensibila a materialelor, combinand simplitatea artei populare romanesti cu rafinamentul avantgardei pariziene. Verticalitatea, orizontalitatea, greutatea, densitatea, cat si importanta acordata luminii si spatiului sunt trasaturile caracteristice ale creatiei lui Brancusi. Opera sa a influentat profund conceptul modern de forma in sculptura, pictura si desen.

“Sunt imbecili cei care spun despre lucrarile mele ca ar fi abstracte; ceea ce ei numesc abstract este cel mai pur realism, deoarece realitatea nu este reprezentata de forma exterioara, ci de ideea din spatele ei, de esenta lucrurilor.” (Brancusi)Sursa: travelsplendid.ro

joi, 17 februarie 2011

Negril, Jamaica

No comment













Avertizare NASA

Alerta constanta de furtuna geo-magnetica

NASA a emis o alerta de furtuna geo-magnetica provocata de o masa uriasa de particule solare degajate de doua explozii recente.

Una dintre explozii, cea mai mare, s-a produs luni 14 februarie si a trimis spre Pamant o masa insemnata de particule si radiatii. Imensa furtuna solara declansata poate afecta campul magnetic al Terrei.

Norul imens de particule incarcate electric se deplaseaza cu viteza spre planeta noastra, timpul parcurgerii distantei fiind de aproximativ 24 de ore.

Explozia solara, cea mai puternica inregistrata in ultimii patru ani, a fost catalogata de astronomi ca apartinand clasei X - cel mai puternic tip de pe scara de masura. Ea este prima de acest fel din noul ciclu de activitate solara, inceput in 2011 si cu un maxim estimat a se produce in 2013.

Profesorul doctor George Iana, seful sectiei Radiologie si imagistica medicala in cadrul Spitalului Universitar de Urgenta Bucuresti, spune ca, pentru a vorbi despre consecintele acestui fenomen trebuie sa stim spectrul electromagnetic al benzii de radiatii.
Daca sunt semnalati fotoni – ceea ce pot preciza fizicenii, atunci exista un potential iradiant.

Consecintele sunt indirecte. In primul rand, populatia trebuie sa fie informata asupra concentratiei de iradiatii din atmosfera. Pentru ca, in mod curent, exista un fond de radiatii. Daca acesta este de 4-7 ori mai mare decat in mod curent, atunci pot fi afectate pielea si organele vitale.
Efectele se inregistreaza in timp, in special prin aparitia de malformatii, asa cum s-a intamplat in cazul exploziei de la Cernobil.

Daca fenomenul este asociat cu lumina vizibila inseamna ca exista o concentratie mare de energie care poate provoca arsuri ale pielii. Daca fenomenul este insotit de unde radio, acestea genereaza dureri de cap, stari de voma, agitatie, cresterea tensiunii arteriale.

Profesorul doctor George Iana considera ca, decomadata nu sunt motive de ingrijorare, daca Inspectoratul pentru situatii de urgenta si controlul mediului nu a emis avertismente. Totusi, profesorul Iana recomanda femeilor insarcinate si tinerilor sa stea mai putin afara in aceste zile.

http://www.jurnalul.ro/stiinta-tehnica/tiin/nasa-alerta-de-furtuna-geo-magnetica-568613.html

Africa se rupe in doua

Un ocean o sa apara in mijlocul continentului

La o conferinta recenta pe tema modificarilor tectonice ale Terrei, toti specialistii au declarat ca sunt uimiti si inspaimantati de ce se intampla. O bucata din continentul african se desprinde lasand loc aparitiei unui nou ocean. Iar chestiunea ingrijoratoare este ca fenomenul se petrece cu repeziciune. Fisurile au inceput sa apara in urma cu ani de zile. Recent, insa, activitatea seismica a crescut in intensitate in nord-estul Africii si se pare ca acest continent se rupe incet, incet. Cercetatorii spun ca lava din regiune este la fel consistenta cu cea pe care o intalnesc pe fundul marilor sau al oceanelor si ca, intr-un final, apa va acoperi desertul.

Scoarta de sub desert s-a rupt, iar vulcanii au inceput sa fiarba, spun specialistii, care sunt siguri ca Africa se va diviza intr-un final. Prima falie a aparut cu milioane de ani in urma, atunci cand s-a desprins de continent Peninsula Arabica si a rezultat Marea Rosie si Golful Aden.

A doua fractura se intinde spre sud, din Etiopia pana in Mozambic si este cunoscuta sub numele de Valea Marelui Rift. Pe aceasta linie sunt numerosi vulcani si lacuri formate deja in zonele in care scoarta s-a scufundat in magma.

Se stie clar ca peste milioane de ani, aceasta regiune va fi umpluta cu apa marii, problema este cat de repede se va intampla asta.

In depresiunea Danakil,
in partea de nord a vaii, oceanul ar putea ajunge chiar mult mai devreme, de exemplu. Acolo sunt niste dealuri inalte de 25 de metri, care sunt singurele ce tin apele Marii Rosii sa inainteze in desert. Pamantul din spatele lor deja s-a scufundat zeci de metri fata de nivelurile anterioare, iar depozitele de sare aparute sunt marturia ca aceste soluri au fost candva pe fundul unei mari.

Imaginile surprinse acolo sunt de-a dreptul apocaliptice. Este cel mai fierbinte loc de pe Terra – si asta nu din cauza deserturilor care-l inconjoara. Aburi toxici ies din pamant si apa fierbe pretutindeni. Relieful are firme bizare, contorsionate parca dupa chinurile prin care natura a trecut aceste roci de-a lungul istoriei lor.

In ultimii 5 ani, transformarile geologice in aceasta parte a Africii s-au accelerat dramatic, spun specialistii. Daca pana nu demult miscarile erau de cativa milimetri pe an, acum pamantul se deschide cu un metru la fiecare 50 de saptamani, spune Loraine Field, cercetator la Universitatea din Bristol.

Vulcanii si-au intensificat si ei activitatea si au existat 22 de eruptii la suprafata, in Triunghiul Afar. Presiunea magmei din interior a produs fisuri de pana la 8 metri latime, spune Derek Keir de la Universitatea din Leeds. Dintr-o perspectiva geologica, viteza cu care magma impinge scoarta este uluitoare. Isi face drum printre roci, din miezul Pamantului spre suprafata, cu 30 de metri pe minut, spune Eric Jacques De la Institutul de Fizica din Paris. Masuratorile din satelit adeveresc consecintele: pe o distanta de 200 de kilometri pamantul arata ca asfaltul incins, intr-o zi de vara.
Sursa: http://www.jurnalul.ro