vineri, 25 februarie 2011

Karnak, Egipt – complex monumental

Karnak este numele egiptean modern atribuit complexului de temple, capele, stalpi, grupuri statuare si alte constructii, situate in zona Tebei (pe malul Nilului), fosta capitala a Egiptului antic.

Templul lui Amon-Ra din Karnak este cea mai importanta cladire a complexului monumental si cel mai mare edificiu cu destinatie religioasa construit vreodata. Numele antic al cetatii era Ipetisut ("cel mai ales dintre locuri"), aceasta reflectand superioritatea templului asupra altor cladiri de cult egiptene. Intr-adevar, dimensiunile templului sunt impresionante: Catedrala Sf.Paul din Londra sau celebrul Notre Dame din Paris ar fi pierdute intre peretii lui.

Impreuna cu toate vestigiile arheologice din Teba, complexul monumental de la Karnak a fost inclus, in 1979, pe lista Patrimoniului mondial UNESCO.

Complexul de temple este situat pe Valea Nilului, pe cursul sau mijlociu. In apropiere se afla vechiul oras, Theba, precum si celebrele monumente din Valea Regilor si Valea Reginelor.

In timpul dinastiei a XVIII-a, Teba devine capitala si dobandeste o deosebita importanta religioasa. Cele doua zeitati Ammon (zeul-taur al vantului) si Ra (zeul-soare) se contopesc intr-o singura divinitate, Amon-Ra al carui cult incepe sa ia amploare, astfel ca Amon-Ra devine cel mai puternic zeu egiptean. Pe plan arhitectonic, schimbarea religioasa este ilustrata prin inlocuirea constructiei piramidelor cu constructia de temple funerare, temple de cult sau temple dedicate faraonilor zeificati.

Maretia ansamblului monumental de la Karnak are ca scop principal impresionarea afectiva si spirituala a celor ce participa la ceremoniile inchinate lui Amon-Ra. Compozitia uriasa trebuia sa-i faca pe simplii muritori sa se simta insignifianti in prezenta divinitatii.

Dupa o lunga alee, incadrata de sfincsi sculptati in piatra, urmeaza intrarea in templu, formata din piloni uriasi si obeliscuri impodobite cu steaguri si statuile faraonilor. Sala festiva are trei nave centrale mai mari si doua laterale mai mici. Este o sala hipostila, de dimensiuni impresionante: 103×52 m. Unele coloane au peste 19 m inaltime.

Peretii erau decorati cu imagini infatisand faptele de arme ale faraonilor insotite de comentarii in hieroglife.
Sursa: wikipedia.ro

joi, 24 februarie 2011

Gradina Zmeilor, Crisana

Acest fenomen natural deosebit de spectaculos se afla situat pe teritoriul Muntelui Meses, masiv ce face parte din lantul Carpatilor Occidentali, langa localitatea Galgaul Almasului din judetul Salaj.

Gradina Zmeilor reprezinta o rezervatie geologica compusa din numeroase stanci uriase - blocuri, turnuri, stalpi, ciuperci, stanci cu forme de animale.
Gradina Zmeilor constituie un amplu fenomen de prabusire si erodare destructiva, dezolvat in gresia de Sinmihaiu. Acesta este o gresie de varsta miocen inferioara, relativ slab cimentata, avand intercalatii de pietrisuri si conglomerate, caracteristice pentru stratele de Sinmihaiu, din bazinul Almasului.

Apa a avut un rol semnificativ la modelarea acestor roci. Datorita alunecarilor de teren formele acestor elemente naturale se pot modifica de la an la an.

In ansamblu, ele formeaza o ingramadire haotica ciudata, care din fiecare punct de unde o privim ne infatiseaza alte si alte imagini, dintre cele mai ciudate si suprinzatoare.

Manastirea Cozia – monument egal cu Romania

Cunoscuta ca una din cele mai vechi si complexe monumente istorice si de arta din Romania, Manastirea Cozia este situata pe malul drept al Oltului la 22 km de Ramnicu Valcea. Zidita intre anii 1386-1388 si 1393 aceasta manastire este una din cele mai importante ctitorii ale Voievodului Mircea cel Batran.

Una dintre cele mai autentice podoabe ale arhitecturii bisericesti autohtone, Manastirea Cozia traieste si va dainui in istoria poporului roman deopotriva prin insemnatatea ei artistica si spirituala, cat si prin vechimea ei.

In cei peste 600 de ani de la intemeiere multe mii de calugari au vietuit si s-au format aici, unii ajungand ierarhi vestiti si cunoscuti oameni de cultura.

Monumentul pastreaza amprenta a mari domnitori ai Tarii Romanesti: pictura interioara realizata initial intre anii 1390-1391 a fost refacuta dupa 1512 de Neagoe Basarab care a construit si fantana ce astazi ii poarta numele. Dupa 1706, Constantin Brancoveanu a construit pridvorul in stilul cunoscut astazi sub numele de “stilul brancovenesc”. Restul bisericii este construit, inca de la inceput, in stil bizantin cu influente locale.
Picturile murale de la Manastirea Cozia constituie bunuri ale patrimoniului cultural national.

Prin comorile de arta din cuprinderea ei, Manastirea Cozia a pus la indemana cercetatorilor un bogat, interesant si variat material arhitectonic, de sculptura in piatra sau lemn si pictura murala. Poetilor si scriitorilor le-a oferit teme pentru operele lor. In decursul framantatei noastre istorii, manastirea a fost si un insemnat punct strategic.

In dreptul manastirii, pe malul stang, e locul numit Bivolari, unde s-au descoperit ruinele unor bai romane, un izvor cald si urmele unui drum vechi, ce se pierde printre stanci. Sus, pe braul muntelui, ascuns in codru, e un metoh al Coziei, schitul Turnu; in apropiere, pe-o stanca inalta se vad paraginile unei zidiri indraznete, careia i se spune "Turnu lui Traian".

Pe la manastirea Cozia trecea in drumul sau spre Bucuresti dinspre Ardeal poetul nostru national Mihai Eminescu. Revoltat de faptul ca autoritatile transformasera ctitoria marelui voievod in inchisoare scrie in ziarul "Timpul" din 12 septembrie 1882: "Cozia,unde e inmormantat Mircea I , cel mai mare domn al Tarii Romanesti, acela sub care tara cuprindea amandoua malurile Dunarii pana-n mare, Cozia , unde e imormantata familia lui Mihai Voda Viteazul , un monument istoric aproape egal in vechime cu tara, ce-a devenit? Puscarie?"

marți, 22 februarie 2011

Caii salbatici din Delta Dunarii


In Delta Dunarii traiesc circa 4.000 de cai salbatici.

„In perioada 2007-2008, am reusit sa numar 3.540 de exemplare, in cadrul a trei proiecte stiintifice“ – spune doctorul veterinar Stefan Raileanu, de la Institutul National de Cercetare si Dezvoltare „Delta Dunarii“. Ei sunt urmasii unor cai eliberati prin anii 1980 de la o ferma zootehnica din Sfantu Gheorghe, care exporta animale in Italia.

Dupa 30 de ani, caii s-au inmultit foarte mult. Silvicultorii tulceni se plang ca acestia, alaturi de miile de bovine semisalbatice si zecile de mii de porci ai localnicilor, devoreaza lastarisul din zonele strict protejate din Delta, facand pagube de miliarde de lei anual.

Niciunul dintre programele de ecoturism propuse de diverse fundatii pentru protectia animalelor care vizau sa „vanda“ ca atractii turistice caii salbatici nu s-au concretizat. Pana si rangerii Parcului National Macin au preferat sa cumpere caii de rasa de la Herghelia Mangalia pentru ecoturism in parc.

Mihaela Eremia, de la Fundatia „Arca lui Noe“, a trecut, fara succes, pe la toti ministrii agriculturii din 2005 incoace, cu un proiect pentru „salvarea ultimilor cai salbatici din Delta Dunarii si a unor specii protejate, precum si dezvoltarea de metode de generare de venituri alternative pentru locuitorii din zona“.

„Acesti cai sunt o comoara zootehnica, o baza genetica importanta, care ar putea repara tot ce pierd rasele specializate, transmitand caractere pe linie de adaptabilitate rapida, rezistenta la boli, sete si foame, capacitate de efort îndelungat. Ei reprezinta un laborator viu, o baza de cercetare extraordinara“ – spune doctorul veterinar Stefan Raileanu.
Text: Catalin Gruia
http://www.natgeo.ro

Sagrada Familia, Barcelona – mesaj sacru

Catedrala imaginatiei: Sagrada Família, capodopera celui mai creativ fiu al Barcelonei, este un etern omagiu adus artei sacre.

Daca a existat vreodata un motiv sa mergi la biserica, indiferent ce credinta ai avea, acela este Sagrada Família. Antonio Gaudí a fost o specie rara – un arhitect ale carui lucrari au devenit emblematice pentru un intreg oras.

Daca, dupa cum a spus Goethe, arhitectura este o muzica inghetata, atunci Gaudí a fost Mozart-ul acestei profesii. Imi gasisem un guru architectural pe viata. Turlele, am descoperit, sunt vizibile si din alte cateva cladiri proiectate de Gaudí de prin oras: Casa Milà, Casa Battló si – cel mai impresionant – Parcul Güel, ale carui acoperisuri suprarealiste ofereau o viziune asupra viitorului impresionismului abstract.

Fara indoiala, Sagrada Família a fost capodopera lui Gaudí. Inovatiile lui tehnice – felul cum a suspendat greutati pe machete ca sa calculeze solutiile structural – sunt uluitoare. Formele, care imbina goticul cu modernismul, sunt hipnotice. Iar mai presus de ele sunt sculpturile lui, adevarate metafore spirituale, prezente peste tot: sfinti cu siluete prelungi, in stilul lui El Greco, semnele astrologice ale lui Hristos, o cupola in spirala care, cand privesti in sus, te proiecteaza ca o elice spre infinitatea dumnezeirii.

Pe masura ce inaintezi, designul evolueaza. Aici, sculpturile sunt naturaliste si extrem de bine incadrate in stilul art nouveau, dincolo sunt niste alungiri capricioase, apoi brusc devine un mozaic amintind de impresionismul abstract. Dar intotdeauna designul avangardist ramane credincios mesajului sacru.

Poate ca lucrul care te inspira cel mai mult la Sagrada Família este faptul ca monumentul e in constructie inca din 1882 – si va mai fi pana in 2026. Ultimul act de credinta al lui Gaudí – un simbol uluitor al culturii spaniole si catalane – inca nu s-a incheiat. Continua, ca si rugaciunea insasi, la 83 de ani dupa moartea lui.

Text: Travis L. Price III http://www.natgeo.ro

Sydney Opera - Simbolul Australiei

Cladirea Operei din Sydney, situata in varful unui promotoriu ce strajuieste portul orasului Sydney, Australia, este una dintre cele mai distincte si celebre cladiri ale secolului XX, proiect, design si realizare a arhitectului danez Jørn Utzon. Este astazi considerata simbolul unui oras, Sydney, al unei tari si al unui continent, Australia.

Dar opera din Sydney este remarcabila si din alt punct de vedere: este complet unica. Nu se incadreaza in nici o categorie stilistica sau cronologica. Nici una din celelalte cladiri ale lui Utzon – biserici, cladiri guvernamentale, case – nu seamana cat de putin cu aceasta, iar acei arhitecti contemporani care se straduiesc sa imite stilul acestei cladiri intotdeauna proiecteaza constructii care dau impresia de diletantism comparate cu Opera din Sydney. Este cu siguranta o cladire moderna, dar modernismul expresionist al acesteia nu cadra deloc cu stilul international rectiliniar al epocii. Desigur, localizarea aduce si ea un enorm ajutor, asezarea ei la capatul unui promotoriu, inconjurata de apa din trei parti, fiind exploatata la maximum de Utzon.

Opera din Sydney, desi trebuia sa fie terminata cu mult inainte, conform planificarii initiale, a fost inaugurata abia la 20 octombrie 1973, de catre regina Elisabeta a II-a, cu Simfonia a 9-a de Ludwig van Beeethoven. Aceasta nu a fost insa prima reprezentatie de la Opera din Sydney — inaintea inaugurarii, pe data de 28 septembrie 1973, a fost sustinut un spectacol cu Razboi si pace de Serghei Prokofiev, iar pe 29 septembrie a avut loc, in Sala de concerte, un spectacol al Filarmonicii din Sydney.

luni, 21 februarie 2011

Peru – vibratii inalte invaluite de mistere

Granita dintre realitate si poveste ti se va parea firava atunci cand vei calatori in Peru. In aceasta tara din vestul Americii de Sud oamenii traiesc, parca, simultan, in doua lumi paralele: una a concretului si o alta a misterului. Oriunde ai pasi, simti vibratia civilizatiei incase.

Rabdarea, perfectiunea si spiritul organizatoric. Acestia sunt stalpii pe care s-a cladit Imperiul Incas, cel mai mare din America precolumbiana. Inceputurile acestei civilizatii au fost localizate in jurul anului 1.200, cand istoria mentioneaza un mic trib in partea de sud a actualului stat Peru. Doua secole mai tarziu, conducatorul Pachacuti avea sa schimbe mentalitatea poporului sau prin campaniile militare organizate pentru a cuceri teritoriile din jur. Trei sute de ani mai tarziu, Imperiul Incas, sau Tahuantinsuyo, numara 12 milioane de suflete si ocupa o fasie lunga de 4.000 km si lata de 800 km care pornea din nordul Columbiei si ajungea pana in centrul statului Chile, incluzand Ecuadorul, Peru, Bolivia si o parte a Argentinei. Locuitorii lui se autointitulau „copiii Soarelui”.

Lectia de istorie de la Machu Picchu

Se spune ca in jurul anului 1450, cand suveran era Pachacuti, ar fi fost inaltat si Machu Picchu (denumire ce provine din limba quechua si se traduca prin „Varful vechi”), un oras situat in valea sacra a raului Urubamba, la altitudinea de 2.430 m. Incasii nu s-au putut bucura prea mult de aceasta creatie magistrala. La o suta de ani de la creare, localitatea a fost parasita si data uitarii. Istoricul american Hiram Bingham a descoperit, intamplator, ruinele in 1911, adica trei secole si jumatate mai tarziu.

Constructiile de la Machu Picchu, 140 la numar, sunt realizate fara mortar sau ciment. Blocurile de piatra, majoritatea de dimensiuni mari, se imbina atat de bine unele cu altele, incat iti este imposibil sa introduci o foaie de hartie intre ele. Cele mai spectaculoase comori arheologice din „Orasul pierdut” sunt Intihuatana, Templul Soarelui si Templul celor trei ferestre, toate dedicate zeitatii supreme a incasilor, Inti. De fapt, unii arheologi cred ca in Machu Picchu se oficiau ceremonii religioase importante.

„Inginerii” incasi nu sunt renumiti doar pentru cladiri, ci si pentru drumurile si podurile impresionante, care au contribuit la expansiunea imperiului. Machu Picchu e legat de fosta capitala a imperiului, Cuzco, prin Inca Trail („Poteca incasa”), o cale de comunicatie terestra lunga de peste 80 km. Cel mai lung sistem de drumuri construit insa de „copiii Soarelui”, El Camino Inca, masoara 22.500 km si se intinde din Quito, Ecuador, pana in Santiago de Chile, atingand, pe alocuri, altitudinea de 5.000 m. Acesta permitea accesul spre trei milioane de kilometri patrati de teren.



Capitala Imperiului Incas

Cuzco este si acum unul dintre dintre cele mai frumoase orase din Peru. Legenda spune ca asezarea ar fi fost construita de Pachacuti, acelasi care a ridicat si Machu Picchu. Dovezile arheologice insa sugereaza ca orasul ar fi fost ridicat inainte. Vei descoperi maretia civilizatiei incase vizitand Templul Soarelui, ruinele fortaretei Sacsayhuaman, construita din blocuri de piatra unele cantarind peste 300 tone, sau palatul Amaru Cancha. Tot aici se afla si centrul exact al Imperiului Incas, Plaza de Armas (piata principala), zona pietruita, pe vremuri, cu un amestec de nisip, scoici si bucati de aur si de argint.

Enigma desenelor de la Nazca

In desertul Nazca, pe o suprafata de 450 kmp, se afla una dintre cele mai mari taine ale omenirii: desene gigantice pe sol infatisand animale (paienjeni, maimute, lame, pesti...), plante, figuri geometrice si fiinte imaginare care pot fi vazute bine numai de la mari inaltimi. Liniile au fost create intre ani 500 i. Hr. si 500 d. Hr., in timpul unei civilizatii mai vechi decat cea incasa, Nazca, prin indepartarea pietrelor care acopereau solul. Zeci de cercetatori s-au chinuit sa afle, de-a lungul timpului, scopul figurinelor.

Unii sustin ca aceste curbe perfecte ar fi fost realizate de extraterestri, pentru a-i ajuta sa aterizeze. Cercetatorul Joe Nickell de la Universitatea din Kentucky a reusit insa sa reproduca desenele folosind doar tehnologii existente acum doua mii de ani si fara a primi indicatii din aer. O alta ipoteza, cea a calendarului astronomic, a fost combatuta si ea. Expertii in arheoastronomie Gerald Hawkins si Anthony Aveni au realizat studii separate pe baza evenimentelor celeste care au avut loc in perioada civilizatiei Nazca si au concluzionat ca nu exista dovezi care sa sustina teoria. Supozitia imbratisata de cei mai multi experti este ca figurile au fost realizate in scopuri religioase. Civilizatia Nazca le-ar fi folosit in cadrul ceremoniilor sau le-ar fi creat pentru a fi vazute de zei, din ceruri. Cel mai mare dintre desene are o lungime de 270 m, iar cel mai cunoscut dintre ele poarta numele „Astronautul”.

Spectacolul naturii: Lacul Titicaca si jungla amazoniana

E loc si de relaxare dar si de aventura in Peru. Poti pluti pe lacul Titicaca, cel mai mare din America de Sud (suprafata lui fiind de 8.300 kmp), la bordul unei ambarcatiuni traditionale construite din trestie. Aceasta apa statatoare, un teritoriu sacru si misterios pentru localnici, este si cea mai inalta cale navigabila din lume pentru nave de mare tonaj, fiind situata la altitudinea de 3.812 m. Daca spiritul tau de aventura il depaseste pe cel al majoritatii oamenilor, planifica-ti o excursie prin jungla amazoniana. Poti incepe drumetia fie prin partea de nord a padurii, din orasul Iquitos, fie prin cea de sud, din Cuzco sau Puerto Maldonado. Ultima varianta ar fi de preferat, pentru ca iti ofera sansa de a vizita doua rezervatii naturale impresionante: Manu si Tambopata.

Desi civilizatia incasa e cea mai cunoscuta, teritoriul de astazi al Peru a adapostit si alte culturi valoroase: Norte Chico, Chavin, Moche, Nazca, Wari sau Chimu.
In 2006, expertii au descoperit ca fosta capitala a Imperiului Incas, Cuzco, este locul de pe Terra in care se atinge cel mai ridicat nivel de radiatii ultraviolete.
Sursa: http://www.descopera.ro/travelling