Transpus in decorul senzual mediteraneean al Barcelonei, Vicky Cristina Barcelona este meditatia amuzanta si inteleapta a lui Woody Allen asupra iubirii in tot romantismul, exaltarea, durerea si misterul ei.
Cineastul Woody Allen nu pare sa piarda nicio ocazie de a fi cat mai aproape de Barcelona, orasul sau favorit. Noua sa comedie romantica are ca subiect doua tinere si escapadele lor amoroase in Barcelona, unul dintre cele mai romantice orase din lume. Film al lui Woody Allen e un fel de menage a quatre. Cristina si Vicky - una blonda, alta roscata -, sosesc in Barcelona pentru vacanta. Incarcate cu toate prejudecatile lor culturale, cu toate expectatiile unor turiste nascute in America, influentate de imaginile amantului latin, de ghidurile turistice, dar si de faima lui Gaudi, ele se vor confrunta cu o provocare stranie, care le pune la incercare teoriile despre dragoste si seductie.
Vicky (Rebecca Hall) şi Cristina (Scarlett Johansson) sunt prietene bune, dar au pareri complet diferite despre dragoste. Vicky este sensibila si logodita cu un tanar respectabil. Cristina este dezinhibata atat sexual cat si emotional, in permanenta cautare de pasiuni ce o vor face sa pluteasca.
Dupa ce l-au remarcat intr-o expozitie, tinerele sunt agatate (ca intr-un film) de cel mai perfect exemplar al speciei hispanice. Un artist abstract, cu camasa descheiata peste piept, bronzat si interpretat tocmai de Javier Bardem. Un fel de mascul alfa iberic, dar uns cu toate pomezile gentlemanului perfect.
Galant, acesta vine la masa lor din restaurant, se prezinta si le invita sa plece cu avionul lui, pentru un weekend, la Oviedo. Acolo se vor plimba, vor mananca bucate gustoase, vor bea vin licoros si la final vor face sex in trei. Pur si simplu.
Nimic nu pare ascuns in acest film care te trimite cu gandul si la filmele mai vechi ale lui Allen, dar si la filmele lui Eric Rohmer, in care vacanta de vara e un bun ragaz pentru o mini-comedie umana cu permutari si reveniri, dar "Vicky Cristina Barcelona" se deosebeste de filmele lui Rohmer cel putin pentru motivul ca explodeaza din cand in cand in cascade comice carora cu greu le rezisti.
Filmul incepe cu adevarat o data cu aparitia Mariei Elena, fosta nevasta a artistului, despre care fetele aflasera la inceput ca s-a despartit de el ori dupa ce el a incercat sa o injunghie, ori invers.
Si cand incepe Penelope Cruz sa-si reverse tiradele, parul, nervii peste secvente, Scarlett Johansson nu se mai observa in cadru, locatiile turistice se niveleaza la planul unor carti postale si tot ce ramane pe ecran e relatia energetica dintre Penelope Cruz si Javier Bardem, atat de mustoasa, de patimasa si de vie incat un cutit in burta nu mai pare mare lucru.
Fara Penelope Cruz, filmul n-ar fi avut viata, chiar daca Scarlett Johansson ar fi avut mai multa. Personajul lui Cruz, ca si celelalte personaje, e un prototip, o imagine pe care ne-hispanicii si-o fac despre hispanici, la fel cum si personajul lui Johansson e prototipul tinerei americance blonde plecate in cautarea aventurii.
Iar distributia actoriceasca intareste senzatia ca cineastul a dorit sa plaseze figuri reprezentative peste personaje reprezentative, ca sa vada pe urma ce poate iesi.
Ironia, acolo unde e, e aproape insesizabila. Nu mentalitatile turistilor americani sunt calul de bataie, dar nu e intamplator faptul ca acoladele amoroase au loc exact pe perioada vacantei de vara, cand perspectiva unei aventuri extrafrontaliere e mai apetisanta. Si nu in vreo tara cu clima rece si localnici posaci, ci in Spania, unde amorul pare sa fie la fel de aprig ca furia taurilor.
Sursa: Iulia Blaga pentru hotnews.ro