joi, 16 decembrie 2010

Templul placerilor - Kandariya Mahadeva

Preluare de pe descopera.ro

Atunci cand a fost descoperit, mai bine spus redescoperit, de catre britanici, la inceputul secolului al XIX-lea, templul indian Kandariya Mahadeva i-a socat pana si pe cei mai permisivi dintre occidentali. Puritanii au cerut distrugerea imediata a numeroaselor statui erotice ce impodobeau templul, considerand ca este inacceptabil ca oamenii sa priveasca asemenea detalii carnale, in timp ce o aripa mai moderata sustinea ca este suficient ca acestea sa fie ascunse privirii. Din fericire pentru generatiile ce au urmat, templul a fost prezervat in mod exemplar, iar frescele si statuile vechi de un mileniu, o veritabila oda inchinata femeii si dragostei, pot fi admirate si astazi...

Actul sexual ca stiinta

Despre India se poate afirma, fara exagerare, ca este tara care a dezvoltat, si asta de milenii bune, stiinta educatiei sexuale. Inca din Antichitate, invatatii indieni au privit actul sexual ca pe o stiinta, o stiinta aflata in stransa legatura cu religia, permisivitatea lor fata de sex nediferentiindu-se prea mult de cea a Occidentului din ziua de astazi.

Daca in cele mai multe religii din istorie, sexul era privit ca un subiect tabu, nu astfel se intampla si in India, acolo unde era vazut ca un lucru placut zeilor si ca o celebrare a creatiei umanitatii de catre aceleasi zeitati. Nu intamplator a aparut, in secolul al VI-lea, Kama Sutra (Stiinta iubirii), un text religios in esenta, dar care a devenit un veritabil manual de educatie sexuala general acceptat si in ziua de azi.

Trebuie spus ca textele filozofului Vatsyayana - autorul Kama Sutrei - nu erau defel singulare, ele devenind celebre in lume doar dupa ce au fost transcrise in chineza si aduse, pe Drumul Matasii, pana in Europa si nordul Africii. De altfel, mentiuni asupra sexualitatii se regasesc in scrierile indiene inca din perioada 1700 - 1400 i.Hr, in renumitele Vede, Mahabharata si Ramayana, cu mult inainte de aparitia Kama Sutrei.

Revenind la celebrul templu Kandariya Mahadeva, trebuie spus ca el este considerat astazi un exemplu elocvent al artei arhitectonice din India medievala, Kandariya fiind ridicat in jurul anilor 1025 - 1050 din porunca regelui Vidyadhara, rege din dinastia Chandella, sub care regatul Indiei a trait una dintre cele mai infloritoare perioade din istoria sa trecuta.

De fapt, Kandariya nu este decat unul (e drept, cel mai mare) dintre cele 85 de temple care alcatuiau complexul Khajuraho (capitala a regatului in timpul dinastiei Chandella), temple din care astazi se mai pastreaza doar 20. Recunoscuti pentru apetenta lor pentru arta si pentru numarul urias de temple ridicate in cei 500 de ani in care au influentat destinele Indiei, monarhii din dinastia Chandella s-au intrecut in a lasa posteritatii unele dintre cele mai frumoase constructii realizate vreodata.

Este si cazul templului Kandariya Mahadeva (kandara inseamna "pestera", in timp ce Mahadeva este o alta denumire a zeului Shiva), constructie remarcabila, sapata intr-un bloc urias de piatra, dedicata zeului Shiva si sotiei sale Parvati.

Maithuna – arta sexului tantric

Templul, care se ridica pana la 31 de metri, este impodobit cu 84 de coloane, pe care apar nu mai putin de 646 de statui, alaturi de care se pot numara inca 226 de reprezentari ale zeilor, care se regasesc in interiorul templului, precum si un urias lingam, stravechi simbol falic indian ce sublinia natura infinita a zeului suprem, Shiva. De altfel, el s-a vrut o reprezentare a muntelui sfant Meru, munte sfant al aceluiasi zeu.

In mod intentionat, cei care au construit templul au facut in asa fel incat, privit frontal, el sa nu ofere privitorului niciuna dintre scenele atat de controversate ce detaliaza actul sexual (mithuna). Astfel, cei care privesc intrarea in Kandariya Mahadeva se pot concentra numai asupra lingamul ce il simbolizeaza pe Shiva. Chiar si astazi, motivul pentru care templul indian a fost impodobit cu sute de scene erotice reprezinta un mister pentru specialistii.

Unii dintre ei sustin ca statuile simbolizeaza nunta dintre cei doi zei, Shiva si Parvati, idee argumentata prin numeroasele fresce care ii reprezinta pe cei doi. Localnicii afirma ca imaginile simbolizeaza unirea intima dintre doua simboluri diametral opuse - Shiva ( constiinta si principiul masculinitatii pe de o parte) si Parvati (energia si principiul feminitatii ). Si totusi, motivul pentru care multe dintre statui infatiseaza mai mult de doi parteneri si pozitii sexuale inspirate de yoga ramane si astazi un mister care isi asteapta descifrarea.

O alta ipoteza sustine ca statuile descriu ritualuri sacre (ce implicau sexul tantric) care ce desfasurau chiar in templul Kandariya Mahadeva. Nu exista, insa, nicio marturie din acea perioada si nici dovezi care sa ateste existenta unor asemenea practici. In plus, in interiorul templului, acolo unde se presupune ca ar fi avut loc astfel de manifestari, nu exista absolut nicio imagine erotica. Cea mai probabila explicatie, insa, este aceea care vede in sculpturile erotice simboluri ale fertilitatii, abundentei si norocului, realizate cu scop apotropaic (cu rol magic de aparare impotriva raului).

Nu trebuie uitata nici teoria care sustine ca imaginile erotice nu sunt altceva decat reprezentari ale unor practici decadente de acum un mileniu, desi ea poate fi usor contestata de austeritatea si celibatul impuse de budism in acea perioada. Indiferent, insa, care ar fi raspunsul, statuile raman o celebrare a frumusetii femeii si a dragostei in toate formele ei.

Sutele de sculpturi, pe nedrept considerate jignitoare de catre unii, par si astazi la fel de vii ca acum un mileniu, cand au fost create. Fie ca femeile create din piatra dura a muntelui isi asteapta iubitul sau sunt impreuna cu el, ca dau dovada de gesturi tandre, ele nu reprezinta altceva decat o oda inchinata dragostei, dragoste al carei element central nu este altul decat ea - femeia.

miercuri, 15 decembrie 2010

NASA si luminile nordului in 2012

Preiau un articol de pe descopera.ro si dailymail.

Expertii previzioneaza ca luminile nordului, cunoscute si sub denumirea de aurora boreala, vor straluci in 2012 la cel mai inalt nivel observabil in ultimii 50 de ani.

Inca din 2007, fenomenul luminos a crescut in intensitate si, potrivit cercetatorilor NASA, isi va atinge apogeul in mai putin de doi ani. Totusi, aurora boreala ar putea fi mai mult decat un spectacol incantator pentru ochi; daca in 2012 luminile nordului vor avea magnitudinea asteptata, ele ar putea provoca intreruperi ale retelelor de telefonie mobile si GPS si ar putea afecta chiar retelele electrice ale mai multor tari.

Evenimentul va fi provocat de ceea ce este cunoscut ca Maximum Solar - un proces in cadrul caruia campul magnetic din zona ecuatoriala a Soarelui se roteste cu o viteza mai mare decat in regiunea polilor astrului. Ciclul solar necesita, in medie, aproximativ 11 ani pentru a "pendula" de la un maximum la urmatorul, aceasta perioada variand intre minimum 9 si cel mult 14 ani.
Cel mai recent Maximum Solar a avut loc in anul 2000, iar oamenii de stiinta ai NASA cred ca urmatorul se va consuma in 2012 si va fi cel mai "prolific" din 1958 si pana astazi. Atunci, cu peste o jumatate de secol in urma, aurora boreala i-a uluit pe locuitorii Mexicului, deasupra caruia a aparut in trei randuri. Tot specialistii NASA considera ca luminile nordului ce ar putea aparea pe cer in mai putin de doi ani ar putea deveni vizibile inspre sud cel putin pana in orasul Roma.
Ca o dovada suplimentara in sprijinul teoriei intensificarii vanturilor solare sunt interpretate si imaginile captate de fotograful islandez Orvar Thorgiersson, din Reyjavik. Barbatul, in varsta de 35 de ani, fotografiaza din 2007 luminile nordului si, de la an la an, instantaneele obtinute ilustreaza un colorit si o raspandire tot mai accentuate ale acestora. Orvar crede ca in 2012 vor aparea pe cer scene care nu ar putea fi descrise in cuvinte.
Fotografii de Orvar Thorgeirsson

Padurea Białowieża, Polonia

Situat in bazinul hidrografic al Marii Baltice si al Marii Negre, intre Polonia si Belarus, acest areal impadurit imens, format din plante perene si foioase este gazda unui remarcabil mediu natural pentru animale salbatice, incluzand mamifere rare cum ar fi lupul, rasul si vidra si pentru cei aproximativ 300 de bizoni europeni.

Parcul cuprinde aproximativ o zecime din intreaga Padure Białowieża, ce incanta printr-o larga varietate de specii de flora si fauna tipica Europei de Vest si de Est.

Parcul protejeaza o parte dintre ultimele si cele mai vaste paduri mixte (fag pin, stejar, arin si molid) ce au supravietuit pe continentul european. Padurea dateaza din 8000 i.Hr. si este singurul exemplar originar al padurilor ce acopereau odata o mare parte a Europei. Aproape 90% din parc este acoperit paduri virgine mixte de conifere si foioase.


Białowieski National Park este cel mai vechi parc naţional din Polonia si unul dintre cele mai vechi din Europa. Acesta a fost integrat in Rezerva forestiera din 1921, dar oficial declarat Parc Naţional in 1932. in 1947 a fost restaurat ca Białowieski National Park. La un moment dat proprietate a regilor polonezi, Padurile Białowieski au rezistat pana astazi intr-o forma aproape neschimbata. Este, fara indoiala, cea mai valoroasa zona naturala din zonele joase europene.

marți, 14 decembrie 2010

Manastirile Haghpat si Sanahin, Armenia

Cele doua manastiri bizantine din regiunea Tumanian, Armenia dateaza din timpul dinastiei Kiurikian (secolul X - XIII) si au fost importante centre ale invataturii.
Sanahin a fost renumita pentru scoala sa de iluminati si caligrafi. Cele doua complexe monastice reprezinta totodata cea mai infloritoare perioada a arhitecturii religioase armene, al carui stil unic s-a dezvoltat dintr-un amestec de elemente al arhitecturii ecleziastice bizantine si arhitectura traditionala din regiunea caucaziana.

Ansamblurile arhitecturale din Sanahin si Haghpat se afla asezate intre cele mai minunate si bine pastrate lucrari de arhitectura medievala armeana. Pe langa meritele artistice ale acestora, monumentele se mai remarca si prin depasirea de catre acestea a granitelor culturii nationale.

In manastirile acelei vremi, si in special in cea din Sanahin, stiintele umaniste si medicina erau studiate, tratatele stiintifice erau scrise si picturile, in special minuaturi, erau pictate.
Depozitele cu carti din Sanahin sunt cladiri unice ce infatiseaza nivelul inalt de dezvoltare a arhitecturii civile in secolele XI-XIII in Armenia.

Aceste cladiri erau de forma patrata prezentand niste nise pentru pastrarea manuscriselor. Acoperisul acestora le deosebea de celelalte cladiri.
Ansamblul arhitectural din Sanahin are o valoare general recunoscuta nu doar datorita faptului ca prezinta o arhitectura originala religioasa si civila, ci si pentru faptul ca toate cele pastrate arata nivelul ridicat al arhitecturii urbane armene din acele timpuri.

Sursa: http://www.crestinortodox.ro

luni, 13 decembrie 2010

Bangkok – spiritualitate in haos

La prima vedere orasul Bangkok (cunoscut thailandezilor sub numele de "Krungthep", Orasul Ingerilor), pare haotic, plin de praf, smog, arome, culori, trafic si tuk-tuk-uri.
In prezent, Bangkok este capitala spirituala, culturala, diplomatica, educationala si comerciala a Thailandei. Thailanda, aflata in sud-estul Asiei, nu a fost niciodata colonizata, pastrandu-si astfel intact tezaurul cultural. Bangkok ofera vizitatorilor sai sansa de a cunoaste cultura thailandeza in forfota unei metropole dinamice.

Daca depasesti prima impresie si esti suficient de prezent incat sa treci peste haos si sa observi detaliile, te vei surprinde fascinat de frumusetea si gratia orasului. Dimineata, ceata care se ridica de pe raul Chao Phraya, dezvaluie turnurile spiralate aurii ale Marelui Palat si numeroasele temple stralucind in departare. Daca esti atent, vei regasi spiritualitatea in lucruri obisnuite precum aprinderea de betisoare parfumate si oferirea de boluri cu mancare, asezate langa micile statui cu Buddha din fata pravaliilor, de catre negustori; sau calugarii ce pregatesc templele pentru ziua in curs.



Pentru turisti, Bangkok are de oferit numeroase atractii: in oras se afla 400 de temple budiste stralucitoare, fascinante si incredibil de frumoase. Turistii pot vizita de asemenea palate superbe, pot vedea spectacole de dans extravagante, numeroase centre comerciale, dar au si ocazia de a experimenta modul de viata traditional thailandez, in zona canalelor "Venetia Estului" si raului Chao Phraya ce strabate orasul.



Bangkok este un oras cosmopolit, un creuzet de arome exotice, peisaje interesante si obiective superbe. Este un oras cu straturi infinite, care trebuie explorate pentru a-si dezvlaui secretele.

Ce trebuie sa vedeti in Bangkok:

Marele Palat si Wat Phra Kaeo (Templul lui Buddha de smarald, cea mai cunoscuta imagine a lui Buddha, sculptata intr-un singur bloc de jad), Boromphiman Hall (construita ca resedinta a printului Vajiravudh si folosita acum pentru gazduirea conducatorilor de stat), San Lak Muang (acest altar este format pe un stalp de lemn, construit de regele Rama I, reprezentand infiintarea capitalei) sau Vimanmek Mansion, cea mai mare cladire din lemn de tec auriu din lume, Muzeul National sau templele Wat Arun, Wat Benchamabophit, Gradina Zoologica si crescatoria de elefanti din Samphran, ferma de crocodili si Gradina Zoologica din Samutprakan, si piata pe apa din Damnoen Saduak.

De asemenea, puteti vizita altarele din Bangkok, dedicate unor zeitati budiste sau hinduiste care, in cultura populara, aduc fericire, succes, noroc in dragoste sau fertilitate: Erawan (un altar brahman), Trimurti (dedicat zeului iubirii), Ganesha (cei care viziteaza altarul se spune ca vor avea succes artistic sau realizari profesionale), Altarul Zeitei Tubtim (zeita fertilitatii).

Bangkok este un fenomen cultural, un rai al cumparaturilor si o comoara turistica. Vizitand Bangkok-ul, oricine va avea parte de experiente de neuitat printre templele uimitoare, pietele colorate, mall-uri luxoase, cluburi de noapte sau Spa-uri cu masaj thailandez.

sâmbătă, 11 decembrie 2010

Marea Bariera de Corali, Australia

Marea Bariera de Corali este cel mai mare sistem de recif coraligen din lume cuprinzand aproximativ 3000 de recifuri si 300 de insule ce se intind de-a lungul a 2600 kilometri si acopera o suprafata de 344,400 km². Reciful este situat in Marea de Coral in apropiere de coasta Queensland-ului din nord-estul Australiei.

Marea Bariera de Corali este o comoara de o varietate si frumusete remarcabile. Cea mai mare colectie de recifuri de corali din lume contine peste 400 de tipuri de corali, 1500 de specii de pesti si 4.000 de tipuri de moluste. De mare interes stiintific este si habitatul natural al unor specii precum dugong ("vaca de mare") si broasca testoasa de dimensiuni mari, specii amenintate cu disparitia.

Reteaua de recifuri se extinde pana la insula Papua Noua Guinee, cuprinzand recifuri individuale de toate marimile iar formele sale acopera mai mult de 20.000 km2. O mare varietate de peisaje si intinderi de apa, inclusiv munti stancosi cu vegetatie densa si diversificata ofera imagini spectaculoase.

Marea Bariera de Corali, in special sectorul nordic, este important in cultura istorica si contemporana a aborigenilor si a triburilor din zonele de coasta din nord-estul Australiei. Integrarea Barierei de Corali intr-un Parc Marin joaca un rol important in prezervarea acesteia dar in acelasi timp si a culturii aborigenilor, existand o legatura spirituala puternica intre ocean si locuitorii sai.

Minaretul si vestigiile arheologice din Jam, Afganistan

Minaretul din Jam, inalt de 65 metri este o structura fragila datand din secolul al 12-lea. Conform DEX, minaretul reprezinta un turn inalt alipit unei moschei, amenajat in partea superioara cu un foisor sau cu un balcon, de unde preotii musulmani cheama credinciosii la rugaciune.

Cu arhitectura elaborata si o inscriptie in tigla albastra in partea de sus, este remarcabil prin calitatea constructiei si a decorului, care reprezinta punctul culminant al traditiei arhitecturale si artistice din aceasta regiune. Impactul sau este sporit de asezarea ingenioasa, intr-o vale adanca, intre munti si rau, in inima provinciei Ghur.

Arhitectura inovatoare si elementele decorative ale minaretului au jucat un rol semnificativ in dezvoltarea artelor si arhitecturii sub-continentului indian.

Minaretul si vestigiile sale arheologice constituie marturia exceptionala a puterii si nivelului de dezvoltare al civilizatiei Ghurid stabilita in regiune in secolele XII si XIII.

Minaretul este un exemplu remarcabil de arhitectura si ornamente islamice, jucand un rol important in raspandirea acestora in timp si spatiu.

Din anul 2002 monumentul se afla in lista Patrimoniului UNESCO, sectiunea obiectivelor aflate in pericol.