luni, 27 august 2012

Biblioteca din Pergam

Situat intre Troia, la nord, si Efes, la sud, stralucitorul Pergam a fost centrul regatului elenistic (secolele III-II i.Hr.). A parcurs secole de civilizatie: elenistica, romana (129 i.Hr.-395 d.Hr.), bizantina (395-1300 d.Hr.). Apogeul dezvoltarii sale a fost atins in timpul dinastiei Attalizilor (283-133 i.Hr.) cand devine capitala regatului.

A fost o metropola culturala, un centru al stiintelor si al invatamantului lumii grecesti orientale. O pleiada de oameni de stiinta si de cultura, de sculptori si de arhitecti au format renumita Scoala de la Pergam: retorul Apolodor, scriitorul si istoricul Xenofon, geograful si istoricul Strabon, scriitorul Plutarh, sculptorii Emigones si Phyromachios s. a.

Magnifica Biblioteca din Pergam reprezinta si azi simbolul celebritatii orasului. Asezata in centrul citadelei, ea numara peste 200.000 de volume, in mare parte papirusuri.

Despre Biblioteca din Pergam se spune ca a fost rivala celebrei Biblioteci din Alexandria, Egipt. Cladirea este situata la nord de templul Atenei. Biblioteca, accesata initial prin podeaua galeriei, continea o sala mare de lectura, inca din timpul regelui Eumeses al II-lea. Era echipata cu rafturi si avea o statuie de 3,5 metri intruchipand-o pe zeita Atena, statuie acum aflata la Berlin. A fost construita de Attalos I si s-a bucurat de multa popularitate in secolul II i.H. In timpul lui Eumeses al II-lea, colectia s-a marit, ajungand sa concureze Biblioteca din Alexandria. Biblioteca era decorata cu statuile lui Herodot din Halicarnass, ale poetei Sappho din Lesbos, ale invatatului Appolonius si ale muzicianului Timotheus din Milet.

Legenda spune ca, deranjat de grandoarea bibliotecii din Pergam, faraonul Egiptului a interzis vanzarea de papirusuri catre Pergam, pentru a micsora competitia. Voia ca biblioteca din Alexandria sa nu aiba rival. Krates, un artist sard, a gasit o solutie pentru aceasta problema. A prelucrat un material din piele de capra, foarte fina, pe care se putea scrie cu usurinta, si a numit-o "vellum" sau "papirus de Pergamon". Aceasta a fost o inventie foarte importanta in epoca. "Vellum"-ul, cunoscut mai apoi ca pergament, a fost folosit de scribi si de invatati pentru a mari colectia de scrieri din Pergam.

Soarta cartilor are uneori o incarcatura ironica: atunci cand orasul a intrat sub stapanirea Romei, in 133 i.Hr., toate manuscrisele din Biblioteca Pergamului au fost duse la Alexandria, fiind daruite reginei Cleopatra de iubitul sau, Marc Antoniu. Asa se face ca in incendiul care avea sa distruga Biblioteca din Alexandria au ars, laolalta, atat papirusurile egiptene, cat si pergamentele Pergamului. Cele doua biblioteci rivale ale Antichitatii au pierit o data, aprinse de la aceeasi scanteie.

Sursa:

Intrebari esentiale surprinse de Gauguin

Aceasta este una dintre cele mai ambițioase lucrări ale lui Gauguin, creata într-o perioada tristă din viaţa sa. Artistul primise vestea morţii fiicei sale, era bolnav şi nu avea suficienţi bani pentru tratament. Lucrarea trebuia sa aibă rolul unui testament, o însumare a carierei artistice, căci dupa finalizarea sa, artistul a încercat sa se sinucida. Încercarea a eşuat, Gauguin traind înca şase ani.

De unde venim? Cine suntem? Încotro mergem?
Paul Gauguin, 1897
141 x 376 cm
Muzeul de Arte Frumoase, Boston
sursa

Tabloul reprezinta o alegorie despre Călatoria vieţii (Varstele omului). Ca şi in alte lucrari, personajele sunt inspirate din locuitorii insulelor salbatice care îl fascinau atat de mult pe artist, plasate pe un fundal natural exotic.

În partea dreapta a compoziţiei, apare un contrast puternic între cele doua femei. Cea în varstă, cu parul alb şi capul în maini are o atitudine tristă, resemnată, ducandu-ne cu gandul la degradarea omului, la apropierea morţii, iar cea tanară de langă ea, cu piele netedă, fermă şi par bogat, simbolizează tinereţea, perioada de glorie a omului, în special a femeii, care este atrăgătoare şi plină de vitalitate, constientă totuşi că acest lucru nu va dura la infinit.

Idolul apare şi în acest tablou, ţinand braţele ridicate, indicand Nevăzutul şi amintind de inevitabilitatea morţii.

De unde venim? Cine suntem? Încotro mergem?
detaliu
Paul Gauguin, 1897
sursa

Personajul central este culegătorul de fructe, simbolizand plăcerile vieţii. Pe mine ma duce cu gandul la episodul cu Eva si pomul cunoaşterii, mărul fiind înlocuit cu mango.

Personajele din dreapta culegătorului fac schimb de ganduri. un personaj aşezat, cu picioarele încrucişate, îşi ridică braţul, şocat de acea pereche care îndrazneşte să se gandească la lecţiile oferite de destin.

De unde venim? Cine suntem? Încotro mergem?
detaliu
Paul Gauguin, 1897
sursa

Copilul, aflat langă parinţii săi, reprezintă speranţa, începutul vieţii. Langă tanărul cuplu se află o a treia persoană, un bărbat privind spre femeie, semnificand adulterul, slabiciunile fiinţei umane. Poate fi un posibil autoportret al artistului.

Bibliografie: Revista Art Gallery, nr. 17, Editura de Agostini
sursa pozelor: Olga's Gallery
Sursa articol: http://istoria-artei.blogspot.ro/2009/06/de-unde-venim-cine-suntem-incotro-ne.html

sâmbătă, 25 august 2012

Transfagarasan - Cel mai frumos drum din lume

Transfagarasanul se pregateste de un adevarat asalt turistic. Legendarul drum dintre Carpati a fost declarat de presa internationala drept cel mai frumos din lume.

  FOTO FABULOS! 15 drumuri pe care trebuie sa mergi inainte sa mori! Transfagarasan, numarul 1 in LUME! Ce constructii de VIS a invins:

E si Romania pe primul loc la ceva! Si culmea, chiar o sosea ne face imagine in lume. E drept, Transfagarasanul a fost construit in anii '70 la dorinta lui Nicolae Ceausescu, cel care si-a dorit un drum strategic printre munti.

Intre timp, Romania a reusit sa mai finalizeze un drum care cu siguranta ii va fascina pe straini. Transalpina e inca necunoscut si pentru o buna parte din romani. Asa ca cei de la carsroute.com au relizat topul celor mai tari drumuri din lume si au inclus Transfagarasanul pe numarul 1. Topul a fost preluat de mai multe publicatii importante din intreaga lume, ceea ce inseamna publicitate buna pentru turismul romanesc.

Transfagarasanul a invins, in opinia editorilor CarsRoute, drumuri ca cele construite de americani, nordici sau japonezi.

15. The Overseas Highway – Florida Keys


14. Red Rock Scenic Road – SUA


13. Iroha-zaka – Japonia


12. Atlantic Road – Norvegia


11. Oberalp Pass – Elvetia


10. North Yungas “Road of Death” – Bolivia


9. Trollstigen – Norvegia


8. Guoliang Tunnel Road – China


7. San Bernardino Pass – Elvetia


6. Los Caracoles Pass – Anzi


5. Col de Turini – Franta


4. The Jebel Hafeet Mountain Road – Emiratele Arabe Unite


3. Lysebotn Road – Norvegia


2. Stelvio Pass – Italia


1. Transfagarasan – Romania


Aliniere la dreapta

In 2009, realizatorii emisiunii Top Gear au declarat si ei Transfagarasanul cel mai frumos drum din lume.


Sursa:

vineri, 17 august 2012

Muntele Ararat - Simbol al salvarii


"Dupa o suta cincizeci de zile, a inceput a se scurge apa de pe pamant si a se imputina. Iar in luna a saptea, in ziua a douazeci si saptea a lunii acesteia, s-a oprit corabia pe Muntii Ararat. Apa a scazut mereu, pana in luna a zecea; iar in ziua intai a lunii a zecea s-au aratat varfurile muntilor" (Geneza 8, 3-5).

Muntele Ararat, alcatuit din varfurile "Araratul Mare", avand o altitudine de 5.165 metri, si "Araratul Mic", cu o altitudine de 3.896 metri, este un vulcan stins (ultima eruptie a avut loc in anul 1840), asezat in Podisul Anatoliei, pe teritoriul Turciei, foarte aproape de granita cu Armenia si Iran. Muntele Ararat este cel mai inalt munte din Turcia, iar sub numele de "Masis", el este cunoscut si ca simbol national al Armeniei.


Potrivit marturiei biblice mai sus amintite, Muntele Ararat este considerat drept locul unde s-ar fi oprit Arca lui Noe, dupa incetarea potopului si retragerea treptata a apelor. Pe langa Sfanta Scriptura, referinte despre potopul din vremea lui Noe, precum si Muntele Ararat, sunt prezente in "Epopeea lui Ghilgames" si in Coran.

De-a lungul vremii, Muntele Ararat a constituit o atractie constanta in lumea arheologilor si a savantilor biblici. Astfel, in cautarea Arcei lui Noe, pe culmile abrupte ale acestui munte au fost efectuate nenumarate calatorii si expeditii de cercetare.

In anul 1972, un satelit lansat de NASA a surprins unele imagini detaliate ale Muntelui Ararat, imagini realizate cu precadere in zona mentionata de exploratorii amintiti. Rezultatul a fost uimitor: un contur nefiresc, masiv si de forma paralelipipedica, aflat la altitudinea de 4.000 de metri.

Una dintre ultimele expeditii efectuate in vederea aflarii Arcei lui Noe, condusa de un grup de cercetatori chinezi si turci, a scos la lumina o structura uriasa de lemn, aflata intr-un vechi ghetar, aproape de varful muntelui. Structura imensa, construita din barne de lemn, imbinate intre ele, este compartimentata si nu se aseamana cu nici o forma de locuinta umana. In urma datarii lemnelor cu C14 (carbon radioactiv), s-a constatat ca acestea au o vechime de aproximativ 4.800 de ani, datand cam din perioada in care se crede ca a avut loc potopul.

Oficialitatile turce locale vor cere Guvernului de la Ankara sa solicite UNESCO sa acorde regiunii statutul de patrimoniu mondial, pentru ca situl arheologic sa fie protejat pe parcursul sapaturilor viitoare.
Sursa:

Arhitectura paradisiaca in Singapore

Casa Soarelui (The Sun House), situata in Singapore si proiectata de Guz Architects, are forma de L si o curte centrala ca punct focal. Gradini luxuriante plantate inclusiv pe acoperis creeaza iluzia ca natura face parte din casa. Bazinele si piscinele echilibreaza elementele intregii constructii.

Guz-Architects-House

Lush-Paradise

Arhitect: Guz Architects

Doha, Qatar – Escala in modernism

Este destul de greu ca in zilele noastre sa vezi un mare oras in plina expansiune. Este posibil in Doha, locul in care cei mai multi ajung in aeroport, in tranzit fiind spre alte destinatii. Ar fi gresit sa comparam Doha cu Dubai sau New York intrucat nu a capatat o identitate, o esenta proprie pe care sa o simti. Acest lucru se va intampla in viitor, cu siguranta, pe masura ce va fi descoperit de tot mai multi turisti (asa cum s-a intamplat si la Jocurile Asiatice din 2006), oameni care creeaza o atmosfera aparte si insufletesc orasul.

Plimbandu-te prin Doha este imposibil sa ramai indiferent la senzatiile de prosperitate, optimism si viziune pe care cladirile inalte le inspira sau observand localnicii care se grabesc spre mall-uri sau oaze opulente.

Ceea ce atrage atentia in Doha sunt fara indoiala zgarie-norii moderni, spectaculoasa panorama a orasului, expansiunea economica care sfideaza criza occidentala, mall-urile gigantice si turneele sportive internationale.

Intri direct in atmosfera cu o plimbare pe cornisa, observand panorama orasului pe fundalul marii si zgarie norii prinzand contururi deosebite in arsita sufocanta. Golful a fost atent proiectat pentru a facilita plimbarile in acest decor inedit.


Turistii se pot racori in Muzeul de Arte Islamice, o comoara nepretuita a orasului. Situandu-se pe o insula special amenajata, acest muzeu monumental proiectat de celebrul arhitect IM Pei (cel care a imaginat si piramida de la Louvre) are forma unei fortarete postmoderniste, cu un minim de ferestre si transee virtuale. Cu o alee de palmieri care merge in paralel cu faleza, cladirea pare o declaratie indrazneata despre unul dintre cele mai interesante orase din regiune.

Muzeul adaposteste cea mai mare colectie de arta islamica din lume, cu piese aduse de pe trei continente. Textile exclusiviste, ceramica, obiecte de portelan si sticla sunt expuse conceptual: un motiv unic, de exemplu, este ilustrat pe un covor, pe ceramica sau adaptat intr-o bijuterie din aur, care faciliteaza vizitatorilor un sentiment de omogenitate al artei islamice. Aceasta este un muzeu atat de bogat în comori, incat recompenseaza si cele mai scurte si intense vizite. Pentru a evita o supraincarcare senzoriala turistii pot lua o pauza in cafeneaua de la parter sau pot da o raita prin magazinul muzeului.


Satui de atatea antichitati nepretuite? Cautati un tip diferit de comori printre matasuri si mirodenii, nenumarate chilipiruri de vanzare in Souq Waqif, un loc minunat pentru a fi explorat. Sau racoriti-va intr-unul din mallurile orasului, lasand-va antrenati de un altfel de stil decat cel occidental.

Pentru o destinatie cunoscuta mai mult ca o escala decat ca un loc de vacanta, Qatar are atractii interesante de oferit turistilor, fiind o destinatie culturala rafinata de secole de istorie.

Sursa: