joi, 24 martie 2011

Palatul Regal din Madrid

Palatul Regal - Palacio Real sau Palacio de Oriente - este cel mai mare si cu siguranta unul dintre cele mai impresionante palate din Europa. Are 3418 (!)camere decorate in modul cel mai luxos cu putinta, dintre care 50 pot fi vizitate. Este situat in estul centrului istoric al orasului Madrid si destul de aproape de Plaza de Espana.

Palatul Regal, proiectat de doi arhitecti italieni, este un amestec de baroc italian si francez in care apar insa si elemente de arhitectura spaniola. Constructia are forma unui patrulater realizat din granit de Guadarrama si marmura. Peretii de piatra alba si marmura rosiatica sunt impodobiti cu coloane corintiene alternand cu pilastri simpli, in stil doric si palatul este incununat cu o balustrada.

Sachetti a realizat planurile palatului bazandu-se pe schemele lui Juvarra, dar a redus numarul curtilor interioare la una si a incorporat atat elemente ale planului lui Bernini pentru Luvru cat si propriile sale idei. Rezultatul a fost un impunator edificiu urban de dimensiuni impresionante, nu foarte inalt, dominand pe toata lungimea sa estica marea Plaza de Oriente.

Sachetti intentionase sa plaseze deasupra statuile regilor Spaniei, statui de dimensiuni impresionante, si constructia ar fi parut mai supla. In timpul lui Carol al III-lea, toate aceste statui au fost insa plasate in Plaza de Oriente si Gradinile Retiro, ramanand deasupra palatului cateva reprezentari pur simbolice. Intrarea principala se afla pe latura de sud, deschizandu-se spre Plaza de la America si conducand spre o larga curte interioara.

Salile palatului sunt decorate cu o deosebita opulenta. Remarcabile sunt apartamentele oficiale dar si cele private ale regilor, inclusiv cel in care a locuit Alfonso al XIII-lea si sotia sa Victoria Eugenia care au plecat in exil in 1931. Exista de asemenea in palat o biblioteca, o farmacie regala, un muzeu de arta, colectii numismatice si sali de muzica, toate deschise marelui public.



Grandoarea se rasfrange de la constructia propriu-zisa la gradinile din jur, facand din Palatul regal un simbol al barocului si al Spaniei insesi.
Vizitatorii intra in Palatul Regal prin Plaza de la Armeria. Printre camerele somptuoase accesibile vizitatorilor se numara o sufragerie de 400 de metri patrati, Sala de Porcelana (Camera Chinezeasca) si Salon del Trono (Camera Tronului) cu pereti din matase rosie.
Palatul include si Armeria Real, Muzeul Armatei Regale. Acesta din urma contine o colectie superba de armuri, inclusiv armura Regelui Carol al V-lea.

Palatul este invecinat la est cu Campo del Moro, un parc foarte mare care se intinde de la Rio Manzanares pana la Palatul Regal. De pe gazonul verde de la intrarea in parc, turistii se pot bucura de o priveliste superba.
In fata Palatului Regal se afla Plaza Oriente, o piata impunatoare, dominata de statuia ecvestra a lui Filip al IV-lea. Palatul Regal avea initial acelasi nume cu piata, Palacio Oriente, sau Palatul de Est.

Pe vremuri, palatul comunica printr-un pasaj si cu Real Monasterio de la Encarnation. Este o manastire de maici, ce era se pare un refugiu pentru femeile din familia regala. Acum, adaposteste portrete regale din cele mai faimoase. Turistii sunt atrasi si de arhitectura manastirii, specifica secolului al XVIII-lea.

Resedinta oficiala a Regelui Spaniei si a familiei regale, Palatul nu este folosit in acest scop, preferat fiind Palatul Zarzuela, un palat mult mai mic (fosta resedinta de vanatoare din afara orasului Madrid). Ramane insa un simbol si este sediul ceremoniilor oficiale si al receptiilor, momente in care este inchis pentru public.

marți, 22 martie 2011

Trovantii sau pietrele vii – inspiratie pentru Brancusi

"Pietrele stiu totul, de cand s-a format Pamantul si cerurile", scria Paracelsus. "Nu exista secret care sa le fi ramas necunoscut. In ele se inmagazineaza intreaga istorie si intelepciune a Universului, iar memoria lor e nesfarsita".

In Romania, trovantii pot fi vazuti in judetul Valcea, pe Dealul Feleacului, langa Cluj, in Muntii Buzaului, langa Sibiu si in Hunedoara. Lista nu se incheie aici, dar in lipsa unor cercetari in domeniu, numai accidental pot fi semnalati. In Valcea, exista totusi un Muzeu al Trovantilor in aer liber, in comuna Costesti, de unde cei interesati se pot aproviziona in voie.

Cu trovantii din Costesti insa pare a se intampla o minune. In urma ploilor, s-ar fi observat in timp ca formatiunile „cresc” si se „inmultesc”, continand in structura lor ceva asemanator semintelor. Fenomenul nu este explicabil, daca trovantii continua sa fie considerati "simple" pietre. O noua ipoteza nu a intarziat: trovantii ar putea fi o misterioasa forma de trecere de la regnul mineral la cel vegetal. Iar ipoteza ca s-ar fi format in Miocenul Superior nu explica deloc de ce pe trupul batranelor pietroaie apar "prunci". Daca acestia sunt desprinsi si sectionati, se observa inele colorate specifice trunchiurilor de copaci.

Asemanatoare unor tuberculi, pietrele raspandite pe dealurile si vaile din satul Costesti sunt cele mai neobisnuite formatiuni de piatra existente in lume. Au aproape aceeasi forma repetata (de la dimensiunea catorva milimetri pana la formatiuni care ating 6-10 metri).

Trovantii au doua forme de baza: sferica si elipsoidala. Ele se pot complica atunci cand se unesc intr-un singur punct, obtinandu-se aspectul cifrei opt. Cele mai frumoase pietre gasite in zona sunt formate din mai multe elemente sferice.

Marele artist Constantin Brancusi, nascut la mica distanta de Costesti, s-a inspirat din formele stilizate ale trovantilor in cateva din creatiile sale (Muza Dormind, Pasarea Maiastra, Coloana Infinita, Sarutul).

Poetul Ion Gheorghe a luptat cu morile de vant ca aceste minuni de pietre vii sa fie incluse in patrimoniul national. Asociatia valceana Kogayon a semnat o conventie de custodie pentru rezervatia intinsa pe 1,1 hectare. Muzeul a fost infiintat pe baza avizului Academiei Romane – Comisia pentru Ocrotirea Monumentelor Naturale.

Codul fericirii inscris intr-un turn din St. Petersburg

Numeroase mistere si legende isi au originea in capitala spirituala a Rusiei, Sankt Petersburg. Formula AS dezvaluie unul dintre aceste mistere.

De doua secole, Turnul Grifonilor, din centrul vechi al orasului Sankt-Petersburg, pastreaza cu strasnicie codul tainic al fericirii. Aici, in anumite momente, dorintele rostite corect se indeplinesc.

Turnul se ascunde departe de privirile neinitiatilor, pe insula Vasilievski, in cartierul Farmacistilor, in curtea interioara a unui bloc. De ceva timp, intrarea catre enigmatica cladire cilindrica este permisa doar locatarilor, accesul fiind blocat, printr-un gard din fier, zavorat cu un lant.

Povestea incepe in secolul XVIII, in timpul domniei lui Petru cel Mare, cand tarul a reunit in Rusia cele mai luminate capete din Occident, pentru a schimba din temelii Imperiul de la Rasarit. La invitatia lui, la Sankt-Petersburg au sosit oameni de stiinta din varii domenii: arhitecti, constructori, fizicieni, medici din Olanda, Germania, Anglia.

Astfel, in centrul insulei Vasilievski, s-au strans mai multi chimisti nemti si au intemeiat un cartier al lor. Aici s-a construit prima farmacie din oras, "Pel & Fiii", de catre Wilhelm Pel, baron de Brandenburg, si in scurt timp a devenit unicul furnizor de medicamente al curtii imperiale.

Dedesubtul farmaciei sale se afla laboratorul unde se prelucrau, la vremea aceea, cele mai stranii substante chimice. In spatele cladirii, in curtea interioara, s-a construit un turn din caramida care permitea eliminarea noxelor din laboratorul subteran.

Treptat, printre locuitori au inceput sa circule zvonuri ciudate despre incaperea subpamanteana si despre turnul care se inalta direct din pamant, fara usi si fara ferestre. Mintile supuse superstitiilor ale mujicilor rusi nu puteau patrunde noile porniri stiintifice aduse din occident.
Dupa mai bine de un secol, in 1850, intreaga "afacere" a fost mostenita de Alexandr Pel, ultimul reprezentant din familia baronului neamt, considerat cel mai bizar dintre toti.

Se spune ca acesta ar fi transformat simplul laborator farmaceutic intr-unul alchimic, ca reunise aici cei mai priceputi magi si ca in incaperile de sub pamant transforma metalele in aur si argint, fabrica potiuni miraculoase atotvindecatoare si plasmuia fiinte nenumite.

Legenda spune ca el ar fi descoperit si codul fericirii, formula care, rostita corect, indeplinea pana si cele mai ascunse dorinte ale sufletului. Numerele codului magic ar fi fost inscrise anagramat pe fiecare caramida a turnului, astfel incat numai initiatii l-ar fi putut descifra.

Alchimistul neamt considera ca omenirea inca nu este pregatita pentru un asemenea dar fabulos, si pentru a-l pastra neatins, a faurit niste creaturi fantastice, cu cap si aripi de vultur si cu trup de leu: grifoni.

In mitologia greaca, aceste fiinte erau paznicii aurului nordic, din tinutul hiperboreenilor, niste supraoameni, care traiau in fericire si intelepciune, fiind inzestrati cu puteri magice.

Monstrii inaripati ai doctorului Pel strajuiau pe timp de noapte, din ceruri, "turnul cifrelor", in care neamtul zavorase secretul fericirii.
De atunci, cartierul Farmacistilor a capatat in Sankt-Petersburg o faima deosebita.



Se spune ca toti oamenii care se mutau in vecinatatea farmaciei, si implicit a turnului, aveau parte de un destin fulminant. Soarta lor se schimba peste noapte, unii deveneau celebri, altii extrem de bogati, iar altii se insanatoseau miraculos.

In curtea dintre blocuri, am vazut un turn de caramida rosie, inalt cam de 15 metri si gros cam de 3.

Dincolo de aceste detalii, cel mai important aspect este "aritmetica" lui. Pe fiecare caramida era desenata cu vopsea alba cate o cifra, de la 0 la 9. Se spune ca aceste numere apar si dispar periodic, in mod misterios. Poate doar cei ce cunosc tainele adanci ale numerologiei ar putea deslusi acest cod criptic.

Legenda va ramane mereu legenda, iar misterul Turnului nu va fi probabil dezlegat niciodata. Un lucru este cert: in aceasta curte, la Turnul Grifonilor, la Turnul Cifrelor sau al Optimistului singuratic, vin multi oameni, cu incredere si nadejde. Aici speranta invie, iar viata pare mai frumoasa.

Se spune ca numai aici visurile cele mai pretuite se realizeaza, iar omul este salvat din singuratate, boala si necazuri. Si daca ai suficienta rabdare, intr-una din noptile cele mai intunecate ale orasului Sankt-Petersburg, poate ca vei vedea cum se invart in cerc, strajuind Turnul, grifonii, gardienii loiali ai doctorului Pel.
Natasa Galche – Formula AS

luni, 21 martie 2011

Wanderlust

Wanderlust – un cuvant (dar nu si un concept) nou pentru mine. Poate fi tradus cel mai bine prin „dor de duca” si reprezinta o dorinta puternica/ impuls de a umbla sau de a calatori si a explora lumea.

Cuvantul a dezvoltat in jurul sau o intreaga industrie:

Site-ul: http://www.wanderlust.co.uk/
O revista de calatorii din Marea Britanie cu acoperire internationala care apare la fiecare 2 luni.
Un film: Va fi lansat in curand – subiectul este acela al unui cuplu ce doreste sa-si schimbe stilul de viata
Muzica: Bjork
Hotel de tip boutique experimental creat pentru a atrage calatorii trazniti si curiosii la portile sale.

Gracias Anne si Zana pentru ca mi-ati animat ziua cu acest cuvant!

Belize – “La umbra, eu infloresc”

Combinatie perfecta intre junglele din America Centrala si apele Marii Caraibelor, Belize este o destinatie de vacanta surprinzatoare. Fasii lungi de nisip, palmieri si o mare translucida care descopera un caleidoscop de corali, pesti, delfini si broaste testoase – cam asta ar fi coasta. In interior, ruine ale civilizatiilor antice, 570 de specii de pasari ce pot fi privite, parcurile nationale, rezervatii ale faunei salbatice sau sanctuare marine; mai mult de 40% din suprafata tarii este protejata intr-o forma sau alta, creand un refugiu ideal pentru nenumaratele vietuitoare de pe uscat, mare sau aer si, de ce nu, si pentru turistii dornici de mix-uri spectaculoase.

Sub Umbra Floreo este motto-ul de pe steagul acestei tari, referindu-se la un mahon puternic, "La umbra caruia, eu infloresc"; odata cu rarefierea acestei specii de copaci si intelegerea motto-ul si-a pierdut din importanta si valoare.

Belize atrage peste 850000 de vizitatori anual, dornici sa exploreze misterele vestigiilor Maya, cum ar fi Altun Ha sau Lamanai, sa descopere paradisul pasarilor rare - Crooked Tree Wildlife Sanctuary, sa faca scufundari in Caye Caulker sau Cayes de Nord. Turismul este sectorul cel mai important al economiei si in acelasi timp ce mai mare amenintare a tarii din punctul de vedere al mediului.

Ezoteric, Caracol a fost un important oras mayas care a inflorit in secolul VI d. Hr si ale carui ruine se afla in vestul statului Belize, in apropiere de granita cu Guatemala. Orasul, ascuns de jungla pana la descoperirea sa in 1938, contine numeroase piramide, morminte regale, locuinte si alte structuri, precum si o mare colectie de arta Mayasa.

In prezent, Rezervatia arheologica Caracol, desi restransa la o suprafata destul de mica, permite integrarea perfecta in mediul natural a faunei salbatice.

Cel mai impresionant obiectiv din Caracol este un complex de dealuri cunoscute sub numele de Caana, „Salasul Cerului” pentru mayasi. Aflat la 43.5 metri inaltime, Caana gazduieste patru palate si trei temple. Este unul dintre cele mai elaborate complexe gasite pana in prezent in regiunea mayasa de sud. Camerele palatului au fost initial acoperite cu stucaturi albe si decorate cu vopsea rosie.

Limba oficiala fiind engleza, va las pe voi sa descoperiti mai multe!
http://www.guidetobelize.info/en_sights.html

duminică, 20 martie 2011

Templul Borobudur, Java, Indonezia

Templul Borobudur, situat la 42 de km nord-vest de provincia Javaneza, Yogyakarta, Indonezia, este cel mai mare templu budist din lume. Este construit in forma de piramida cu baza patrata de 118 m lungime.

Borobudur a fost considerat un "kumagara" (structura acoperita) si acceptat a fi salasul lui Buddha Sakyamuni pe cand se afla in pantecele mamei sale. Ctitorii templului au vrut ca invataturile lui Buddha sa fie reprezentate vizual. In acelasi timp s-a dorit sugerarea prezentei puterii lui Sakyamuni prin intermediul structurii cladirii. Intentia ctitorilor templului Borobudur a fost exprimarea esentei cosmice si atotputernice a lui Buddha.

Numele de Borobudur provine din cuvintele in sanscrita "Vihara Buddha Uhr" si care inseamna Manastirea budista pe deal (inaltime).
Templul este contruit in sase terase patrate, asezate pe baza piramidei, iar peste aceastea sunt alte trei terase circulare care duc spre varf. Vazut de sus , Borobudur apare ca un gigant mandala. Picturile de pe templu sunt demult disparute, dar se spune ca piatra se vopsea cu alb sau galben auriu pentru a acapara soarele.

De la intrarea principala, in partea de est, pelerinii inconjurau templul in sensul acelor de ceasornic, pe coridoarele teraselor pana in varf unde se afla monumentul principal, stupa. Peretii coridoarelor sunt reliefuri, insumand 1460 de panouri cu sculpturi narative, acoperind 1900 de metrii patrati si 1212 panouri sculptate cu doctrine budiste si aspecte ale vietii de acum 1000 de ani in Java, acoperind 600 de m partati. Lungimea coridoarelor sculptate este de arproximativ 2500 de metri, insumand circa un milion de placi sculptate. Unii budisti spun ca acest monument este o „carte gigantica“ ilustrand viata lui Budha Sakyamuni si principiile sale.

Monumentul a fost conceput ca o viziune budista a cosmosului, in piatra, incepand cu samsara- de pe pamant - si urcand spre nirvana - raiul budist. Structura templului se imparte in trei nivele, fiecare reprezentand cate o diviziune a cosmologiei Buddhiste. Trei nivele sunt Kamadhatu (o lume a dorintelor), Ruphadhatu (sfera tranzitionala) si Arupadhatu (sfera perfectiunii, spirituala, iluminarii).

La baza monumentului sunt o serie de reliefuri reprezentand o lume dominata de pasiune si dorinte (Kamadhatu-primul nivel), in care cei buni sunt recompensati cu reancarnarea in forme de viata superioare iar cei rai sunt pedepsiti luand forme inferioare, demonice, dupa legile Karma. Primele 117 panouri descriu mai multe actiuni care conduc la unul si acelasi rezultat iar 43 de panouri demonstreaza rezultatele actiunilor care au un singur efect. Aceste reliefuri si scenele carnale sunt ascunse cu blocuri de piatra deoarece ulterior a fost consolidat monumentul cu o baza mai stabila, dar unele se mai pot vedea in partea de sud a monumentului. Cel putin 160 de panouri au fost sculptate in jurul acestui nivel, insumand circa 13 000 de metri cubi de roca vulcanica.

Nivelul Rupadhatu
Reliefurile de la nivelul Rupadhatu arata povestiri din manuscrisurile poemului epic Lalitawistara, Jataka-Avadana si Gandavyuha.120 de panouri, reliefuri din Lalitavistara, povestesc viata lui Budha Gautama Siddhartha. Incep cu nasterea lui Printului Budha din raiul Tushita, care a fost izolat de lumea de afara afla de misterul bolii, al mortii si a vietii de ascet, a cautat libertatea in meditatie. Dupa o lunga si grea cautare, in final a atins cel mai inalt nivel de meditatie, revelatia lui Budha. Povestirile din manuscrisurile Jataka arata nasterile repetate ale lui Budha inainte de nasterea ca Print. Reliefurile care povestesc Avadana nu il arata pe Budha, ci pe alte personaje legendare. Primele 20 de panouri reliefeaza Sudhanakumaravana.

Nivelul Arupadhatu
Pe ultimele trei trepte de pe partea superioara a templului, in forma circulara peste baza rectangulara se gasesc cele 72 de stupe spectaculare ca forma si marime, arata ca niste clopote. Acestea sunt dispuse in trei cercuri concentrice (36 + 24 + 16), si acopera fiecare cate o alta statuie a lui Dhyani Budha Vajrasattic. In centru se afla stupa principala care alcatuieste varful piramidei. Forma circulara simbolizeaza eternitatea fara inceput si sfarsit, sfera perfectiunii si iluminarii, nirvana.

In templu se gasesc 504 statui ale lui Budha. Potrivit povestirilor din Jataka, Budha s-a nascut de 504 ori, inainte de a se naste ca Print Siddhartha, sub diferite forme de zeu, rege, print, invatator, hot, sclav, si de multe ori a luat forme de animale ca leu, caprioara, maimuta, cal, testoasa, etc. 432 de statui ale lui Buda se afla dealungul coridoarelor si alte 72, pe coridoarele circulare, superioare, putin vizibile, fiind acoperite de stupe.

In 1991 Templul Borobudur a intrat in Patrimoniul Mondial UNESCO.
Sursa: Wikipedia.ro

Hasta mudra in dansul classic indian

In Budism si Hinduism, hasta mudra sunt gesturi simbolice executate cu mana si cu degetele, folosite fie in ceremonialuri si dansuri, fie in sculptura si pictura. Gesturile folosite in ceremonialuri si dansuri tind sa fie numeroase, complicate si, adesea, ezoterice.

Hasta mudra din dansul clasic hindus pot exprima aproximativ 500 de sensuri diferite, folosindu-se nu doar de maini si de degete, ci si de miscarile incheieturii mainii, ale coatelor si ale umerilor.

De ce credeti ca avem 5 degete la maini, 5 degete la picioare si cinci simturi? Deoarece Maha Prana se divide pe sine in 5 prana, acestea fiind reprezentate de cate un deget. Modul in care degetele se conecteaza unul cu celalalt are potentialul de a spori fluxul vital in corp / minte.

Mainile exprima gandurile si sentimentele noastre. Vedem acest lucru in comunicarea noastra cu ceilalti. Inca o dovada in plus ca dansul este o forma complexa de comunicare si conectare.