Templul Borobudur, situat la 42 de km nord-vest de provincia Javaneza, Yogyakarta, Indonezia, este cel mai mare templu budist din lume. Este construit in forma de piramida cu baza patrata de 118 m lungime.
Borobudur a fost considerat un "kumagara" (structura acoperita) si acceptat a fi salasul lui Buddha Sakyamuni pe cand se afla in pantecele mamei sale. Ctitorii templului au vrut ca invataturile lui Buddha sa fie reprezentate vizual. In acelasi timp s-a dorit sugerarea prezentei puterii lui Sakyamuni prin intermediul structurii cladirii. Intentia ctitorilor templului Borobudur a fost exprimarea esentei cosmice si atotputernice a lui Buddha.
Numele de Borobudur provine din cuvintele in sanscrita "Vihara Buddha Uhr" si care inseamna Manastirea budista pe deal (inaltime).
Templul este contruit in sase terase patrate, asezate pe baza piramidei, iar peste aceastea sunt alte trei terase circulare care duc spre varf. Vazut de sus , Borobudur apare ca un gigant mandala. Picturile de pe templu sunt demult disparute, dar se spune ca piatra se vopsea cu alb sau galben auriu pentru a acapara soarele.
Borobudur a fost considerat un "kumagara" (structura acoperita) si acceptat a fi salasul lui Buddha Sakyamuni pe cand se afla in pantecele mamei sale. Ctitorii templului au vrut ca invataturile lui Buddha sa fie reprezentate vizual. In acelasi timp s-a dorit sugerarea prezentei puterii lui Sakyamuni prin intermediul structurii cladirii. Intentia ctitorilor templului Borobudur a fost exprimarea esentei cosmice si atotputernice a lui Buddha.
Numele de Borobudur provine din cuvintele in sanscrita "Vihara Buddha Uhr" si care inseamna Manastirea budista pe deal (inaltime).
Templul este contruit in sase terase patrate, asezate pe baza piramidei, iar peste aceastea sunt alte trei terase circulare care duc spre varf. Vazut de sus , Borobudur apare ca un gigant mandala. Picturile de pe templu sunt demult disparute, dar se spune ca piatra se vopsea cu alb sau galben auriu pentru a acapara soarele.
De la intrarea principala, in partea de est, pelerinii inconjurau templul in sensul acelor de ceasornic, pe coridoarele teraselor pana in varf unde se afla monumentul principal, stupa. Peretii coridoarelor sunt reliefuri, insumand 1460 de panouri cu sculpturi narative, acoperind 1900 de metrii patrati si 1212 panouri sculptate cu doctrine budiste si aspecte ale vietii de acum 1000 de ani in Java, acoperind 600 de m partati. Lungimea coridoarelor sculptate este de arproximativ 2500 de metri, insumand circa un milion de placi sculptate. Unii budisti spun ca acest monument este o „carte gigantica“ ilustrand viata lui Budha Sakyamuni si principiile sale.
Monumentul a fost conceput ca o viziune budista a cosmosului, in piatra, incepand cu samsara- de pe pamant - si urcand spre nirvana - raiul budist. Structura templului se imparte in trei nivele, fiecare reprezentand cate o diviziune a cosmologiei Buddhiste. Trei nivele sunt Kamadhatu (o lume a dorintelor), Ruphadhatu (sfera tranzitionala) si Arupadhatu (sfera perfectiunii, spirituala, iluminarii).
La baza monumentului sunt o serie de reliefuri reprezentand o lume dominata de pasiune si dorinte (Kamadhatu-primul nivel), in care cei buni sunt recompensati cu reancarnarea in forme de viata superioare iar cei rai sunt pedepsiti luand forme inferioare, demonice, dupa legile Karma. Primele 117 panouri descriu mai multe actiuni care conduc la unul si acelasi rezultat iar 43 de panouri demonstreaza rezultatele actiunilor care au un singur efect. Aceste reliefuri si scenele carnale sunt ascunse cu blocuri de piatra deoarece ulterior a fost consolidat monumentul cu o baza mai stabila, dar unele se mai pot vedea in partea de sud a monumentului. Cel putin 160 de panouri au fost sculptate in jurul acestui nivel, insumand circa 13 000 de metri cubi de roca vulcanica.
La baza monumentului sunt o serie de reliefuri reprezentand o lume dominata de pasiune si dorinte (Kamadhatu-primul nivel), in care cei buni sunt recompensati cu reancarnarea in forme de viata superioare iar cei rai sunt pedepsiti luand forme inferioare, demonice, dupa legile Karma. Primele 117 panouri descriu mai multe actiuni care conduc la unul si acelasi rezultat iar 43 de panouri demonstreaza rezultatele actiunilor care au un singur efect. Aceste reliefuri si scenele carnale sunt ascunse cu blocuri de piatra deoarece ulterior a fost consolidat monumentul cu o baza mai stabila, dar unele se mai pot vedea in partea de sud a monumentului. Cel putin 160 de panouri au fost sculptate in jurul acestui nivel, insumand circa 13 000 de metri cubi de roca vulcanica.
Nivelul Rupadhatu
Reliefurile de la nivelul Rupadhatu arata povestiri din manuscrisurile poemului epic Lalitawistara, Jataka-Avadana si Gandavyuha.120 de panouri, reliefuri din Lalitavistara, povestesc viata lui Budha Gautama Siddhartha. Incep cu nasterea lui Printului Budha din raiul Tushita, care a fost izolat de lumea de afara afla de misterul bolii, al mortii si a vietii de ascet, a cautat libertatea in meditatie. Dupa o lunga si grea cautare, in final a atins cel mai inalt nivel de meditatie, revelatia lui Budha. Povestirile din manuscrisurile Jataka arata nasterile repetate ale lui Budha inainte de nasterea ca Print. Reliefurile care povestesc Avadana nu il arata pe Budha, ci pe alte personaje legendare. Primele 20 de panouri reliefeaza Sudhanakumaravana.
Reliefurile de la nivelul Rupadhatu arata povestiri din manuscrisurile poemului epic Lalitawistara, Jataka-Avadana si Gandavyuha.120 de panouri, reliefuri din Lalitavistara, povestesc viata lui Budha Gautama Siddhartha. Incep cu nasterea lui Printului Budha din raiul Tushita, care a fost izolat de lumea de afara afla de misterul bolii, al mortii si a vietii de ascet, a cautat libertatea in meditatie. Dupa o lunga si grea cautare, in final a atins cel mai inalt nivel de meditatie, revelatia lui Budha. Povestirile din manuscrisurile Jataka arata nasterile repetate ale lui Budha inainte de nasterea ca Print. Reliefurile care povestesc Avadana nu il arata pe Budha, ci pe alte personaje legendare. Primele 20 de panouri reliefeaza Sudhanakumaravana.
Nivelul Arupadhatu
Pe ultimele trei trepte de pe partea superioara a templului, in forma circulara peste baza rectangulara se gasesc cele 72 de stupe spectaculare ca forma si marime, arata ca niste clopote. Acestea sunt dispuse in trei cercuri concentrice (36 + 24 + 16), si acopera fiecare cate o alta statuie a lui Dhyani Budha Vajrasattic. In centru se afla stupa principala care alcatuieste varful piramidei. Forma circulara simbolizeaza eternitatea fara inceput si sfarsit, sfera perfectiunii si iluminarii, nirvana.
Pe ultimele trei trepte de pe partea superioara a templului, in forma circulara peste baza rectangulara se gasesc cele 72 de stupe spectaculare ca forma si marime, arata ca niste clopote. Acestea sunt dispuse in trei cercuri concentrice (36 + 24 + 16), si acopera fiecare cate o alta statuie a lui Dhyani Budha Vajrasattic. In centru se afla stupa principala care alcatuieste varful piramidei. Forma circulara simbolizeaza eternitatea fara inceput si sfarsit, sfera perfectiunii si iluminarii, nirvana.
In templu se gasesc 504 statui ale lui Budha. Potrivit povestirilor din Jataka, Budha s-a nascut de 504 ori, inainte de a se naste ca Print Siddhartha, sub diferite forme de zeu, rege, print, invatator, hot, sclav, si de multe ori a luat forme de animale ca leu, caprioara, maimuta, cal, testoasa, etc. 432 de statui ale lui Buda se afla dealungul coridoarelor si alte 72, pe coridoarele circulare, superioare, putin vizibile, fiind acoperite de stupe.
In 1991 Templul Borobudur a intrat in Patrimoniul Mondial UNESCO.
Sursa: Wikipedia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu