joi, 25 decembrie 2014
duminică, 12 octombrie 2014
Casa memoriala Nicolae Labis - Malini, Suceava
Toamna imi ineaca sufletul in fum...
Toamna-mi poarta in suflet roiuri de
frunzare.
Dansul trist al toamnei il dansam acum,
Tragica betie, moale leganare...
Nicolae Labis – Dans
Toamna-mi poarta in suflet roiuri de
frunzare.
Dansul trist al toamnei il dansam acum,
Tragica betie, moale leganare...
Nicolae Labis – Dans
Casa memoriala Nicolae Labis de la Malini este un muzeu memorial infiintat in casa in care a trait poetul Nicolae Labis (1935-1956) in satul Malini din judetul Suceava.
Expozitia de baza si spatiile memorialistice, desfasurate in patru incaperi, reconstituie tulburator, gratie exponatelor autentice, incarcate cu o multitudine de conotatii evocatoare (carti, caiete, rechizite scolare, piese vestimentare, un clopotel cu sunet argintiu, un aparat de radio cu care poetul pastra contactul cu zvonurile lumii, documente, fotografii, afise…), climatul de viata si creatie al poetului de la Malini, sugerandu-se coordonatele esentiale ale operei sale si aportul extraordinar al acesteia la evolutia liricii romanesti contemporane.
Casa este vie. Aici vin deseori scriitori si alti artisti, se organizeaza cercuri de limba romana, cu profesori din toata Romania, au loc concursuri literare si spectacole. Casa memoriala Nicolae Labis de la Malini poate fi vizitata de marti pana duminica intre orele 10.00 - 18.00. Anual aici sunt decernate premiile castigatorilor in cadrul concursul de poezie “Nicolae Labis” de la Suceava.
Nicolae Labis, poet incandescent dar, in acelasi timp, incredibil de matur pentru tineretea sa, ne-a daruit prin Moartea caprioarei (paradoxal jocul de cuvinte, ca si scurta sa existenta), o opera fara de moarte.
Copil-copil, dar, din amintirile contemporanilor lui, reiese ca Labis era de o maturitate surprinzatoare, fin cunoscator al literaturii romane si universale, si mai ales lucid. Labis era, de pe atunci, in conflict cu dogmele comuniste, fara insa a-si afisa pe fata convingerile intime. Extrem de sensibil, avea sa exprime, in poezia lui de mai tarziu, candoarea, obsesia albului, un seraphism sui generis miscator.
In februarie 1953, poetul a fost pus in discutia colectivului pentru "abateri de la morala si disciplina scolii". Se pare ca principalul motiv era lectura din cartile, romanesti si straine, considerate "retrograde", interzise de autoritatile comuniste. A fost pedepsit cu consemnarea in scoala timp de doua saptamani si nebeneficierea pe aceeasi perioada de spectacolele de teatru sau concerte la care studentii mergeau cu scoala. In primavara anului 1954 a fost pus in discutia organizatiei Uniunii Tineretului Muncitor (U.T.M.); cu un vot impotriva, s-a decis excluderea lui din organizatie. Sanctiunea nu a fost insa confirmata de organele superioare, gratie interventiei lui Mihail Sadoveanu.
Labis a murit la 21 de ani, varsta cand tinerii din alte tari abia isi serbeaza majoratul. Fiind cel mai tanar dintre scriitorii ce contau atunci, de fapt adolescent, avand si un temperament viforos, era pornit pe incalcarea regulilor. Unele fapte i s-au iertat, altele nu.
Varsta sa frageda si moartea sa tragica duc numele lui direct in mit, unde istoria reala se estompeaza, facand loc legendei si urmelor poetului Nicolae Labis, care, desigur, va ramane o amintire pretioasa.
vineri, 22 august 2014
Vacante mai frumoase care incep asa
Printre plăcerile zburatului se numără şi abilitatea de admira lumea de la înălţime, însă această experienţă ar putea fi modificată în mod semnificativ dacă planurile de realizare ale unui avion cu reacţie fără ferestre vor fi duse la bun sfârşit.
Technicon Design, o agenţie de design din Franţa, a dat publicităţii imagini ce înfăţişează Ixion Windowless Jet, propunerea agenţiei pentru avionul privat al viitorului, ce nu conţine deloc ferestre în fuselajul său. În locul ferestrelor, francezii îşi imaginează ecrane ce acoperă interiorul cabinelor, afişând imagini cu panorama din afara avionului.
În cazul în care aeronava se deplasează printr-o zonă „plictisitoare”, pasagerii ar putea solicita afişarea unui film sau iniţierea unei videoconferinţe cu un partener de afaceri.
Technicon Design afirmă că eliminarea ferestrelor din avioane le va reduce greutatea, reducând totodată costurile cu combustibilul şi cele cu menţinerea avionului, oferind totodată designerilor oportunităţi mai mare de înfrumuseţa interiorul aeronavelor.
Încă nu există planuri ferme de construire a avionului imaginat de designerii francezi, însă alte companii s-au arătat la rândul lor interesate de realizarea unui avion fără ferestre, astfel că lansarea lor pe piaţă ar putea fi doar o chestiune de timp.
O astfel de companie este Spike Aerospace, din SUA, care doreşte să lanseze zboruri comerciale supersonice în 2018. Spike se aşteaptă ca aeronavele sale să zboare de la Londra la New York în mai puţin de patru ore, iar acestea vor fi la rândul lor fără ferestre. Motivele sunt similare celor oferite Technicon Design. Avioanele Spike Aerospace vor conţine la rândul lor ecrane subţiri care ar putea afişa peisajele din jur sau diferite filme.
Sursa
sâmbătă, 2 august 2014
Insulele Hebride, Scotia - Natura salbatica a nordului
Nu stiam ca exista pana nu le-am gasit pe travel.descopera.
Si un alt articol interesant pe National Geographic.
Pentru ca imaginile vorbesc mai mult decat cuvintele in secolul vitezei, acesta poate fi considerat un album foto. Fotograful profesionist Jim Richardson este omul care a reusit sa surprinda
imagini incredibile, specifice Insulelor Hebride din vestul Scotiei...
Insulele Hebride au o istorie de peste
8 milenii, atunci cand primele asezari umane isi fac aparitia pe
insulele indepartate ale nordului. Poate unele dintre cele mai
spectaculoase constructii din acele vremuri indepartate sunt
megalitii Callanish, pietre uriase, asemanatoare cunoscutului complex de la Stonhenge, datand din mileniul al
III-lea i.Hr.
Este cert ca primilor locuitori ai Hebridelor le-au urmat clanurile razboinicilor celtici, desi putine dovezi arheologice au ramas in urma acestora. Despre ei vorbeste Pomponius Mela, cunoscutul geograf roman de origine iberica, cel care pomeneste in scrierile sale de insulele Hebudes si de druizii care le considerau un loc magic. A urmat apoi invazia vikinga si dominatia de aproape doua secole a regilor norvegieni pana la victoria scotienilor asupra acestora din secolul al XIII-lea.
Cele peste 100 de insule ale Hebridelor reprezinta unele dintre cele mai vechi pamanturi ale Europei, cu roci care dateaza inca din Precambrian. Modul in care in care natura le-a modelat este si astazi considerat unul extrem de spectaculos. Poate ca nu intamplator, insulele erau venerate de vechii celti si considerate un loc al zeilor pagani de catre vikingii norvegieni....
Abonați-vă la:
Postări (Atom)