duminică, 12 octombrie 2014

Casa memoriala Nicolae Labis - Malini, Suceava

Toamna imi ineaca sufletul in fum... 
Toamna-mi poarta in suflet roiuri de 
frunzare. 
Dansul trist al toamnei il dansam acum, 
Tragica betie, moale leganare... 
Nicolae Labis – Dans


Casa memoriala Nicolae Labis de la Malini este un muzeu memorial infiintat in casa in care a trait poetul Nicolae Labis (1935-1956) in satul Malini din judetul Suceava. 

Expozitia de baza si spatiile memorialistice, desfasurate in patru incaperi, reconstituie tulburator, gratie exponatelor autentice, incarcate cu o multitudine de conotatii evocatoare (carti, caiete, rechizite scolare, piese vestimentare, un clopotel cu sunet argintiu, un aparat de radio cu care poetul pastra contactul cu zvonurile lumii, documente, fotografii, afise…), climatul de viata si creatie al poetului de la Malini, sugerandu-se coordonatele esentiale ale operei sale si aportul extraordinar al acesteia la evolutia liricii romanesti contemporane. 


Casa este vie. Aici vin deseori scriitori si alti artisti, se organizeaza cercuri de limba romana, cu profesori din toata Romania, au loc concursuri literare si spectacole. Casa memoriala Nicolae Labis de la Malini poate fi vizitata de marti pana duminica intre orele 10.00 - 18.00. Anual aici sunt decernate premiile castigatorilor in cadrul concursul de poezie “Nicolae Labis” de la Suceava. 

Nicolae Labis, poet incandescent dar, in acelasi timp, incredibil de matur pentru tineretea sa, ne-a daruit prin Moartea caprioarei (paradoxal jocul de cuvinte, ca si scurta sa existenta), o opera fara de moarte. 

Copil-copil, dar, din amintirile contemporanilor lui, reiese ca Labis era de o maturitate surprinzatoare, fin cunoscator al literaturii romane si universale, si mai ales lucid. Labis era, de pe atunci, in conflict cu dogmele comuniste, fara insa a-si afisa pe fata convingerile intime. Extrem de sensibil, avea sa exprime, in poezia lui de mai tarziu, candoarea, obsesia albului, un seraphism sui generis miscator.

In februarie 1953, poetul a fost pus in discutia colectivului pentru "abateri de la morala si disciplina scolii". Se pare ca principalul motiv era lectura din cartile, romanesti si straine, considerate "retrograde", interzise de autoritatile comuniste. A fost pedepsit cu consemnarea in scoala timp de doua saptamani si nebeneficierea pe aceeasi perioada de spectacolele de teatru sau concerte la care studentii mergeau cu scoala. In primavara anului 1954 a fost pus in discutia organizatiei Uniunii Tineretului Muncitor (U.T.M.); cu un vot impotriva, s-a decis excluderea lui din organizatie. Sanctiunea nu a fost insa confirmata de organele superioare, gratie interventiei lui Mihail Sadoveanu.


Labis a murit la 21 de ani, varsta cand tinerii din alte tari abia isi serbeaza majoratul. Fiind cel mai tanar dintre scriitorii ce contau atunci, de fapt adolescent, avand si un temperament viforos, era pornit pe incalcarea regulilor. Unele fapte i s-au iertat, altele nu. Varsta sa frageda si moartea sa tragica duc numele lui direct in mit, unde istoria reala se estompeaza, facand loc legendei si urmelor poetului Nicolae Labis, care, desigur, va ramane o amintire pretioasa.

vineri, 22 august 2014

Vacante mai frumoase care incep asa

Idee spectaculoasă: cum va arăta avionul de lux al viitorului, fără ferestre, dar cu vedere panoramică (FOTO/VIDEO)

Printre plăcerile zburatului se numără şi abilitatea de admira lumea de la înălţime, însă această experienţă ar putea fi modificată în mod semnificativ dacă planurile de realizare ale unui avion cu reacţie fără ferestre vor fi duse la bun sfârşit.
Technicon Design, o agenţie de design din Franţa, a dat publicităţii imagini ce înfăţişează Ixion Windowless Jet, propunerea agenţiei pentru avionul privat al viitorului, ce nu conţine deloc ferestre în fuselajul său. În locul ferestrelor, francezii îşi imaginează ecrane ce acoperă interiorul cabinelor, afişând imagini cu panorama din afara avionului.


În cazul în care aeronava se deplasează printr-o zonă „plictisitoare”, pasagerii ar putea solicita afişarea unui film sau iniţierea unei videoconferinţe cu un partener de afaceri.

Technicon Design afirmă că eliminarea ferestrelor din avioane le va reduce greutatea, reducând totodată costurile cu combustibilul şi cele cu menţinerea avionului, oferind totodată designerilor oportunităţi mai mare de înfrumuseţa interiorul aeronavelor.


Încă nu există planuri ferme de construire a avionului imaginat de designerii francezi, însă alte companii s-au arătat la rândul lor interesate de realizarea unui avion fără ferestre, astfel că lansarea lor pe piaţă ar putea fi doar o chestiune de timp.





O astfel de companie este Spike Aerospace, din SUA, care doreşte să lanseze zboruri comerciale supersonice în 2018. Spike se aşteaptă ca aeronavele sale să zboare de la Londra la New York în mai puţin de patru ore, iar acestea vor fi la rândul lor fără ferestre. Motivele sunt similare celor oferite Technicon Design. Avioanele Spike Aerospace vor conţine la rândul lor ecrane subţiri care ar putea afişa peisajele din jur sau diferite filme.





Sursa

sâmbătă, 2 august 2014

Insulele Hebride, Scotia - Natura salbatica a nordului

Insulele Hebride – frumusetea salbatica a nordului (FOTO)

Nu stiam ca exista pana nu le-am gasit pe travel.descopera.
Si un alt articol interesant pe National Geographic.
Pentru ca imaginile vorbesc mai mult decat cuvintele in secolul vitezei, acesta poate fi considerat un album foto. Fotograful profesionist Jim Richardson este omul care a reusit sa surprinda imagini incredibile, specifice Insulelor Hebride din vestul Scotiei... 

Insulele Hebride au o istorie de peste 8 milenii, atunci cand primele asezari umane isi fac aparitia pe insulele indepartate ale nordului. Poate unele dintre cele mai spectaculoase constructii din acele vremuri indepartate sunt megalitii Callanish, pietre uriase, asemanatoare cunoscutului complex de la Stonhenge, datand din mileniul al III-lea i.Hr.













Este cert ca primilor locuitori ai Hebridelor le-au urmat clanurile razboinicilor celtici, desi putine dovezi arheologice au ramas in urma acestora. Despre ei vorbeste Pomponius Mela, cunoscutul geograf roman de origine iberica, cel care pomeneste in scrierile sale de insulele Hebudes si de druizii care le considerau un loc magic. A urmat apoi invazia vikinga si dominatia de aproape doua secole a regilor norvegieni pana la victoria scotienilor asupra acestora din secolul al XIII-lea.











Cele peste 100 de insule ale Hebridelor reprezinta unele dintre cele mai vechi pamanturi ale Europei, cu roci care dateaza inca din Precambrian. Modul in care in care natura le-a modelat este si astazi considerat unul extrem de spectaculos. Poate ca nu intamplator, insulele erau venerate de vechii celti si considerate un loc al zeilor pagani de catre vikingii norvegieni....













Plaja Navagio - Zakynthos, Grecia



Cautand o vacanta in Grecia vei gasi in mod sigur una din aceste fotografii. Reprezinta o plaja, micuta dar celebra.
Este una dintre cele mai apreciate si, totodata, exclusiviste plaje din Grecia. Situata pe insula Zakynthos, cea de a treia ca marime dintre insulele ioniene, plaja Navagio (plaja epavei sau plaja contrabandistilor, cum i se mai spune) pare, mai degraba, o frantura de rai, izolata de restul civilizatiei, de care doar cei privilegiati au sansa sa se bucure. 

Plaja nu este accesibila decat cu vaporul, dar asta nu impiedica mii de turisti sa se aventureze in acest colt ascuns de lume pentru a se delecta macar cateva minute cu imaginea incredibila a stancilor uriase, a plajei cu nisip fin si a albastrului transparent al apei marii...

O alta atractie a plajei, pe langa imaginea de vis oferita de natura, este epava vasului scotian Panagiotis, esuat pe tarm in anul 1980. Nimeni nu stie exact cum a ajuns aceasta nava pe plaja, desi legendele nu au intarziat sa apara. Construita in Scotia in anul 1937, nava si-a schimbat numele de mai multe ori de-a lungul timpului, sfarsind prin a deveni Panagiotis, nava celebra a contrabandistilor de tigari si a mafiotilor italieni. Unele voci sustin ca nava a esuat in timpul unei urmariri cu navele pazei de coasta grecesti, ulterior echipajul disparand fara urma. O alta varianta a povestii sustine ca nava a fost scufundata in apropierea tarmului de aceeasi paza de coasta, valurile aruncand-o apoi pe tarm. Ultima, si poate cea mai putin romantioasa poveste, spune ca ministrul turismului grec din anii '80 a dat ordina ca epava sa fie dusa special pe aceasta plaja pentru a atrage cat mai multi turisti...

Indiferent insa de legendele tesute in jurul ei, plaja epavei este considerata si astazi o veritabila minune a naturii, poate cea mai frumoasa plaja din Grecia, pe insula pe care, odinioara, a cucerit-o si stapanit-o insusi eroul mitologic Ulise. Poate ca aici, pe un loc atat de frumos, si-a purtat pasii chiar cel mai intelept dintre eroii care au luptat in razboiul troian...


























Sursa